Solcellekraft AS – Del 2

Hei igjen! Dette er siste blogginlegget fra meg i praksisperioden hos Solcellekraft AS. Denne gangen skal jeg fortelle mer om hva jeg har jobbet med i bedriften, og hva det jeg gjør brukes til. Som nevnt tidligere jobber det seks fast ansatte på kontoret til Solcellekraft AS ved bryggen. I forrige innlegg nevnte jeg at den første tiden i bedriften i stor grad gikk ut på å observere hvordan ulike oppgaver ble utført av den ene sivilingeniøren som hadde hovedansvar for salg og leveranser. I oktober tok han pappaperm ut resten av praksisperioden min, og siden da har jeg stort sett jobbet selvstendig.

Dokumentasjon i boligmappa er en oppgave jeg har brukt en del tid på den siste tiden. Når solcelleanlegg er ferdigmontert og ferdigstilt må alle tilhørende dokumenter overføres til boligmappa, tilknyttet den eiendommen anlegget er satt opp på. Oppgavene mine i forhold til dette er å overføre relevante bilder, dokumentasjon med beskrivelse av panel og komponenter knyttet til anlegget, samt FDV-dokument(forvaltning, rift og vedlikehold). FDV-dokumentet inneholder blant annet beskrivelse av prosjektering, utførelse av montører og garantier på anlegget. I noen tilfeller kan jeg «gå god for» montørene og fylle ut hele dokumentet selv. I tillegg må jeg lage en samsvarserklæring til hver enkelt kunde som inneholder opplysninger om ordre, kunde og  arbeidsgiver, samt beskrivelser og signatur fra faglig ansvarlig i firmaet. Når dokumentasjonen i boligmappa er fullført er arbeidet med kunden stort sett ferdig om man ser bort fra oppføling ved eventuelle feil.

Jeg har også brukt mye tid de siste ukene på å sende ut tilbud til potensielle kunder. Som nevnt i forrige innlegg har Solcellekraft AS en nettside med et program som hvem som helst kan bruke for å beregne hvor mange solcellepanel det er plass til på eiendommen sin. Disse beregningene kan i noen tilfeller være ganske urealistiske, så når jeg setter opp et tilbud må det som regel gjøres en manuell beregning. Finn.no har i tillegg til ganske gode satellittbilder et måleverktøy som gjør det mulig å sammenlikne lengdene på takene som måles, med dimensjonene på solcellepanelene. Det kan derfor være ganske fort gjort å sette opp en beregning, og sende ut tilbud til kunder dersom takene ikke er altfor kompliserte. Når takene derimot er relativt kompliserte velger jeg ofte å lage en 3D-skisse av hele huset i et program bedriften har tilgang til. I programmet søker man opp adressen til personen som skal sendes tilbud og får opp boligens tilhørende satellittbilde, koblet til nærmeste værstasjon. Når 3D-skissen og plasseringen på solcellepanelene er ferdigstilt vil programmet derfor automatisk beregne effekten som er mulig å få ut av anlegget. I mange tilfeller vil panelene settes opp på omtrent samme måte i virkeligheten, dersom kunden er enig i antallet.

I tillegg til prosjektering av mindre anlegg på boliger har jeg vært med på å sette opp anbud på et større anlegg. Til dette anlegget fikk jeg tilsendt nøyaktige mål på lageret til en bedrift i Fredrikstad som jeg skulle bruke til å prosjektere et forslag til panelplassering på et tilnærmet flatt tak. Panelene måtte plasseres parvis vinklet mot hverandre i øst-vest retning grunnet vind, samt at jeg måtte redigere panelene i programmet til å stemme overens med effekten og egenskapene til panelene som skulle brukes. Skissen ble brukt som del av et lengre detaljert anbud til eieren av lageret og inkluderte 478 panel som vist på bildet under.

Oppgavene i bedriften som går ut på praktiske løsninger for montasje av anlegg, samt økonomiske valg og avgjørelser er jeg stort sett ikke med på. De praktiske løsningene krever både erfaring med blant annet kobling til sikringsskap og plassering av elektriske komponenter. God forståelse for elektrisk spenning er også nødvendig for å gjøre anlegget så sikkert som mulig. Som fast ansatt i bedriften vil det av den grunn være en stor fordel med kunnskap innen elektrofag.

Praksisen så langt har både vært spennende og lærerik. Det er ingen tvil om at jeg har fått flere erfaringer som kan bli relevante videre i arbeidslivet. Takk for meg!