Bergen Næringsråd – del 2

Hei igjen, da er det tid for en ny oppdatering og mye spennende har skjedd siden sist!

Hva er det jeg har jobbet med så langt under mitt praksisopphold:

Da jeg begynte mitt praksisopphold her i Bergen Næringsråd, fikk jeg vite tidlig hva det var min rolle ville bli. Jeg fikk tildelt et prosjekt de har jobbet med i noen år som falt igjennom i fjor grunnet korona. Prosjektet heter «Energilandet», og er et prosjekt for å engasjere unge mennesker til å velge en utdanning innen energinæringen. Det er en del usikkerhet rundt engasjementet hos unge angående olje som næring grunnet økende stigmatisering. Det at unge mennesker kanskje velger å ikke ta en utdanning innen energi, som er Norges største verdiskapende næring, kan skape problemer i framtiden for arbeidsmarkedet. For at den fornybare næringen skal vokse frem må vi bruke de ressursene og kunnskapene vi har fra oljen til bygge den fornybare energien opp. Det er det som er hensikten med dette utdanningsprosjektet, å opplyse om de mange mulighetene innen energinæringen og å skape engasjement. Prosjektet er gjennomført slik at «rollemodeller», som er relativt unge mennesker som jobber i energinæringen, forteller om energi og bærekraft generelt. I tillegg til de forteller sine egne oppgaver og opplevelser ute i forskjellige ungomdsskoler i Bergen. Personlig har jeg mange forskjellige roller i dette prosjektet. Jeg har blant annet brukt tid på å forbedre selve innholdet som brukes på undervisningsdagene altså det som skal formidles til elevene. Jeg er også stadig i kontakt med disse nevnte «rollemodellene» og avholder møter hvor vi blir enige om hvordan ting skal gjennomføres, når det skal gjennomføres og hva som må forbedres. Jeg avtaler også med skolene når vi skal ha skolebesøk og om det skal være halvdagsundervisninger eller heldag. På undervisningsdagen blir det gjennomgått blant annet FNs bærekraftmål, klimaendringer og utfordringer, verdens energimiks i dag, hvordan vi skal løse klimautfordringene våre, arbeidsmuligheter og mye mer. Jeg har også ansvaret for å sørge for at noen e-læringsmoduler kommer inn på nettsiden «energilandet.no» som har vært lagd i forbindelse med prosjektet og skal brukes i forkant av halvdagsundervisninger. Tidvis har vi også vært ute og holdt presentasjoner foran rådgivere for å opplyse om undervisningsprogrammet. Foruten prosjektet jeg har fått tildelt er jeg også med på diverse møter i det som heter «ressursgrupper» og da i hovedsak ressursgruppe for energi. Der tas det opp relevante saker for energiindustrien i Bergen, og det sitter ulike representanter for ulike aktører som equinor, DNV og OneSubsea. Eksempelvis blir saker som oljeskattepakken og energimeldingen tatt opp. I slike møter er min rolle i all hovedsak bare å høre etter og jeg har også vært med på å skrive referat fra møtene.

Hvilken kompetanse har jeg brukt, og hvilken kompetanse mangler jeg:

Når det kommer til hvilken kompetanse jeg får brukt er det hovedsakelig fra innføring i energi, innholdet i energilandet er naturligvis relativt grunnleggende ettersom det skal formidles til ungdomsskoleelever. Så da får jeg mest bruk for ENERGI101 hvor jeg bruker den grunnleggende kunnskapen om de ulike fornybare energikildene og fossile. Når det kommer til kompetanse jeg mangler er det noe jeg støter på en del. For eksempel på disse ressursgruppemøtene blir det tatt opp en del saker som oljeskattepakken som er noe kompleks å forstå dersom man ikke har hatt noen form for økonomifag for å forstå hva det vil si at regnskapsprinsipp går fra aktivering til kontantstrøm og at rentefradraget fjernes og så videre. Majoriteten av det som faller utenfor den kompetansen jeg har opparbeidet meg så langt gjennom studiet derimot, er stort sett også utenfor vårt fagområde. Eksempler på dette kan være for eksempel i ressursgruppe for transport, som er noe relevant innen energi med tanke på drivstoff og elbiler for eksempel, men mye av det er totalt ukjent for min del. Til tross for dette er det mye nyttig som til tross for mangel på kompetanse jeg lærer mye av.