Bertel og Steen Power Solutions – Yuji Kuno

Hei igjen bloggen. Da er jeg nesten ferdig med praksis perioden ved Bertel o Steen power solution (BoS power). Siden sist så har det ikke skjedd så mye endringer, jeg holder fortsatt på med å samle markedsdata på skipsleveranse. Samling av markedsdata på skipsleveranse er viktig for å holde Bertel o Steen oppdatert på behovene i maritimt batteri marked og hjelpe de være en dyktig konkurrent innenfor felten. Informasjon som vi leiter etter er hvilket verft skipet tilhøre, hva slags motor den har (om den benytter diesel, elektrisitet eller begge), hvilken dato den ble levert på og energikravene til ulik marine fartøy. Alt dette informasjon hjelpe oss finne nye mulige kunder. Som nevnt i den forrige blogg innlegg er Bertel o Steen Power solutions veldig opptatt med elektrifikasjon av maritim industrien. Ikke bare er det mer effektiv og benytter elektrisk motor enn tradisjonelle diesel motor, men det er og mer miljøvennlig og bidrar mindre til karbondioksid utslipp i miljøet. Mange skipper i dag har begynt på overgangen til elektriske motorer, de fleste har begynt å bruke en hybrid mellom dielsel og elektrisitet og elektriske båter har blitt mer populær i de siste årene. Men med alle ting i liv så finns det og ulemper med bruk av elektriske motor for eksempel, ikke alle båter kan bruke det samme batterier, ulike batterier har ulike egenskaper og brukes til forskjellige anledning. Ulike batterier har ulike kjemiske oppbygging som gir mulighet for ulik bruk. Viktige egenskaper ved ulike batterier er power output, størrelse, vekt, landingstida, avkjølingsmetode og effektivitet. Min tidligere oppgave hos BoS power er å samle inn data fra ulike batteri levarendør. Potensielle kunder vil kommer med ulike krav og disse kravene vil bli sammenlignet med egenskapene til batterier og da vil Bertel o Steen power solutions tilbyr tjeneste sine.
Med alt sagt kan jeg sterkt anbefaler Bertel o Steen power solutions for fremtidige praksisstudenter dersom man er interessert i elektrifikasjon av marine industrien og marine batterier. Her få man et godt innblikk på hvordan man avgjøre hva slags batteri er brukt til forskjellige anledninger og hvordan vi på Bertel o Steen bidrar til mindre co2 utslipp i miljøet ved elektrifikasjon av marine industrien og et større fokus på bærekraft. Jeg har lært ekstremt mye denne praksis, ikke bare har jeg lært mye om marine batterier og et stort skift i marine industrien, men jeg har og fått meg en inntrykk på hvordan arbeidslivet innenfor energisektoren er i motsetning til studielivet.