Eiendomsavdeling (Universitetet i Bergen) – Andrej Vukovic

Velkommen tilbake til bloggen min. Sist gang dere hørte fra meg holdt jeg på å beregne hvilke solcellepanel som passer best på taket til realfagsbygget. Valget stod mellom øst-vest vendte panel og sør vendte panel. Etter mye beregninger og kalkulasjoner fikk jeg til slutt en del resultater. En av hovedforskjellene på de to monteringssystemene var hvor mange paneler jeg fikk plass til på taket. Jeg fikk plassert 1070 øst-vest vendte paneler, men bare 760 sør vendte paneler. Dette vil jo da ha en stor påvirkning på hvor mye strøm anlegget genererer, men det har jeg tatt høyde for når jeg har tatt en avgjørelse. De to hovedpunktene jeg har sett på er hvor mange kWh som blir produsert per areal og hvor mange kWh som blir produsert i forhold til kWp. KWp står for kilowattpeak og er et mål på hvor mye et anlegg kan generere ved perfekte solforhold. Anlegget med øst-vest vendte panel hadde 731,28 kWh/kWp og 162,7 kWh/m2 mens det sør vendte anlegget hadde 695,43 kWh/kWp og 154,7 kWh/m2. Ut ifra disse tallene er det lett å se at det øst-vest vendte anlegget var best egnet for taket på realfagsbygget fordi det både utnyttet plassen og solforholdene bedre. Etter dette gjorde jeg det samme for et annet bygg. Siden den gang har vi også vært på en del befaringer der jeg har skrevet befaringsrapporter etter hver gang. Vi har ukentlige møter med alle som er med på UiB prosjektet for å se hvordan de ligger an med de forskjellige byggene. De har nylig blitt ferdig med å installere paneler på et av byggene og har begynt på et nytt. En annen oppgave jeg har fått siden sist gang har vært å lage en sjekkliste over punkter som må være med i en FDV. FDV står for Forvalting, Drift og Vedlikehold. En FDV er et dokument som man overleverer når man er ferdig med et prosjekt og det er rett og slett en bruksanvisning for bygget. Jeg har gått gjennom en standard som heter NEK-446 og ut ifra den har jeg funnet minstekravene til hva som skal være med i en FDV. Det har vært krevende da det er mange av begrepene i standarden jeg ikke skjønner, men jeg har lært mye underveis. Det er ikke lenge igjen av praksisperioden og på denne tiden har jeg lært mye mer enn jeg forventet. Jeg har fått et innblikk i hvordan man gjør beregninger for nye solcelleanlegg og alle de formelle detaljene som skal være med når man overleverer et ferdig bygg. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med praksisperioden. Jeg vil anbefale fremtidige praksisstudenter å velge Eiendomsavdeligen da det er et godt og sammensveiset miljø med hyggelige ansatte. Man får også mye arbeid å gjøre selv så man lærer utrolig mye.