BKK, del 2

Hei! Her kommer siste blogginnlegg fra meg, og denne gangen skal jeg skrive mer om hva jeg har jobbet med dette semesteret i BKK. Som sagt sist så er jeg utplassert i BKK Strøm som jobber med å utvikle Volte, et nytt strømselskap for bedrifter. Siden sist har jeg blitt en del av et team som jobber med tidsserieanalyse.

Etter at alle strømmålerne i Norge ble byttet ut til smartmålere for rundt 3 år siden, så har alt forbruket blitt målt og lagret i noe som heter Elhub. Når en bedrift eller privatperson bytter strømleverandør, så vil den nye leverandøren få tilgang til denne dataen. Oppgaven vår er å finne ut hva vi kan bruke denne dataen til for å gjøre tjenesten bedre for kundene til Volte. Eksempel på problemstillinger vi har sett på hittil er utnyttelsesgraden av effektleddet og samvariansen mellom forbruket og spotprising.

Måten vi jobber med dette på er å først laste ned dataen fra databasen til BKK til Databricks. Databricks er et slags skybasert programmeringsverktøy, som gjør det enkelt å samarbeide om de samme dataene. Det ligner veldig på Jupyter Notebook. Datasettet består av over en million rader, og inneholder mye unødvendig data. Vi må derfor bruke tid i Python på å vaske datasettet, før vi gjør de beregningene vi ønsker. Her har jeg fått god bruk for basiskunnskapen i programmering fra INF101, GEOF105 og GEOF210.

Etter at vi har gjort beregningene eksporteres dataene til Power BI. Power BI er et analyseverktøy til Microsoft, og ligner en slags hybrid mellom Excel og PowerPoint. Et veldig fint verktøy for å generere rapporter bestående av interaktive grafer og tabeller. Rapportene blir presentert for forretningsutviklerne som gir oss feedback på arbeidet vi gjør, og hva vi skal se nærmere på videre. Vi har også regelmessige møter med utviklerne som etter hvert skal implementere dette i tjenesten til Volte.

Jeg er veldig fornøyd med praksisperioden min i BKK og synes det har vært veldig gøy og få en bratt læringskurve innen Python, Databricks, Azure, Excel og Power BI. I tillegg har lært mye om hvordan en bedrift jobber med å ta en ide på et møte til noe som etter hvert skal være et produkt til kunder.  Mye av det jeg har lært i praksis ville jeg ikke ha lært på universitetet, og jeg er glad for å få denne læringskurven nå som student.

Adios!

-Runar