NERSC, del 1

Heihei!

Da var det på tide med en presentasjon av praksis i NERSC. Først litt kort om meg: Mitt navn er Agathe, jeg er 22 år og kommer fra Stavanger. På tross av – eller kanskje på grunn av – min oppvekst i oljebyen, har jeg alltid hatt en interesse for fornybar energi. Derfor trives jeg godt på energistudiet, hvor vi får god grunnleggende kompetanse innen et fagområde med uendelig mange muligheter. Akkurat hvilket område jeg vil fokusere på videre i graden min er jeg ennå usikker på, men derfor er det spennende å få et innblikk i arbeidsmuligheter gjennom Energi240!

Hva/hvem er NERSC?

Dette semesteret er jeg i praksis hos Nansen Environmental and Remote Sensing Center (NERSC). Som navnet tilsier, er dette et forskningsinstitutt som jobber med klimaforskning. Senteret ble etablert tilbake i 1986 og holder til på marineholmen i Bergen, hvor omtrent 75 ansatte jobber. Forskningssenteret jobber i all hovedsak med klimaforskning på den nordlige halvkule og Arktis, og benytter seg i stor grad av satellitt data for å gjennomføre denne forskningen (derav navnet ”Remote Sensing”). Blant de viktige områdene NERSC jobber med er overvåking av sjøisen på Arktis og utforming av klimamodeller. Her forskes det altså på mye spennende!

Som praksisstudent er jeg med på et av forskningsprosjektene NERSC jobber med for tiden. Prosjektet går ut på å undersøke lokale klimapåvirkninger av vindparker på nordlige breddegrader. Dette skal til slutt ende opp som en forskningsrapport som senere skal kunne brukes til videre forskning.

De første dagene av praksis ble brukt til å sette seg inn i bakgrunnsstoffet for prosjektet. Dette innebar å lese en rekke tidligere rapporter som relaterer seg til samme tema. Deretter har jeg over flere uker brukt mye tid på innhenting av data fra de to vindparkene vi undersøker; Fakken og Raskiftet. Dette skal etterhvert danne grunnlaget for forskningen. Innhenting av data er til tider en svært krevende prosess, da det kan være vanskelig å finne datasett som er av god nok kvalitet til å kunne benyttes innen forskning. I tillegg har jeg gjentatte ganger opplevd å ikke få tilgang på enkelte datasett, da disse er utilgjengelige for offentligheten. Det kan med andre ord forsvinne mange timer på x antall google søk i leting etter riktig data.

Som forskningsprosjekt flest byr prosjektet på mye analysering. I den anledning benytter jeg i stor grad programmering for å visualisere og sammenligne de store datasettene. Her opplever jeg en bratt læringskurve innen bruk av python og diverse andre programmeringsverktøy, noe jeg tror er veldig relevant erfaring å ta med seg videre. I tillegg er det interessant å få et innblikk i hvordan forskning gjennomføres, og arbeidet som ligger bak forskningsrapporter. Videre i semesteret forventer jeg å fortsette å lære mye, og jeg ser frem til å ta fatt på nye arbeidsoppgaver.

Min praksishverdag:

På grunn av pandemien har jeg dessverre kun hatt hjemmekontor så langt i praksisperioden. Utdeling av arbeidsoppgaver og annen kommunikasjon foregår derfor kun digitalt. Som regel gjøres dette ved et zoom-møte hver torsdag, hvor vi gjennomgår hva jeg har jobbet med siden sist møte og går gjennom hva jeg skal jobbe med i den kommende uken. Deretter dedikerer jeg mandager og tirsdager til arbeidsdager. Fordelen med denne ordningen er man kan tilpasse arbeidstiden etter forelesninger og annet som måtte dukke opp. Jeg sitter for eksempel i skrivende stund på en hytte på fjellet, hvor jeg denne uken også har gjennomført praksisarbeidet. Jeg krysser likevel fingrene for at jeg får mulighet til å ta turen innom senteret før praksistiden er omme, men foreløpig fungerer realfagsbiblioteket som mitt hovedkontor (ref bilde).

Det var alt jeg hadde for denne gang. Håper dere fikk et lite innblikk i praksis hos NERSC, også svipper jeg en tur innom igjen senere i semesteret.