Safetec, del 1

Hei, bloggen👋! Fredrik her! For tiden har jeg praksisplass hos Safetec – en bedrift som leverer tjenester innen risikostyring – og tenkte å fortelle litt om hvordan jeg har det her.

Jeg har lenge vært spent på, og gledet meg til dett e faget (ENERGI240). Her tenkte jeg at jeg skulle få prøve meg litt i arbeidslivet, og se hvor overførbar kunnskapen fra de teoretiske fagene på universitetet er.  Forventningene mine ble naturligvis noe dempet pga. en viss pandemi og alle restriksjonene som har vært det siste året, men jeg gledet meg fortsatt til å sette i gang.

Oppgaven jeg fikk av Safetec er ganske åpen, og jeg får mye frihet til hvordan jeg velger å angripe oppgaven, noe gjør at jeg kan fokusere på det jeg interesserer meg mest for. Oppgaven handler om «marine spatial planning» når det kommer til potensiell utbygging av havvind. Jeg skal blant annet identifisere potensielle konkurrenter, undersøke hvilke regelverk som gjelder, og identifisere potensielle interessekonflikter (feks. når det kommer til økosystem eller næringsliv som skipsfart, fiske og petroleum mm.). Det er også tenkt at jeg skal (prøve å  😅) lage et dashboard med relevant informasjon til hjemmesidene til Safetec (som forhåpentligvis blir å se ut som noe á la dette).

Safetec har vært veldig gode i å tilrettelegge for meg, og jeg har vært så heldig at jeg har fått plass på kontoret. Mye av arbeidet skjer likevel på Teams, noe jeg trodde kom til å bli litt vanskelig, men med en godt organisert bedrift, og veldig imøtekommende ansatte så går dette veldig fint.

Kontoret 🤩

Jeg føler at jeg får god bruk for kunnskap fra studiene under prosjektet. Det har vært en stor fordel å hatt basiskunnskaper i programmering, statistikk, og geofysikk, for å sette seg inn i oppgaven. Mye av dataen som jeg prøver å bruke i dette «dashboardet» kommer i all verdens rare formater som må konverteres før det lar seg bruke. Dette er noe jeg har erfaring med fra tidligere fag, noe som har vært en stor fordel. Jeg har også lært mye nytt under praksisen og

Det har vært lærerikt og inspirerende å få et innblikk i arbeidslivet og mulighetene etter studiet. Jeg har lært endel om risikostyring, har sett hvor bredt feltet er, og jeg føler at dette har gitt meg en større tyngde når jeg skal velge retning/masteroppgave.

Men nå må jeg komme meg tilbake på jobb!

Ha det!✌️