VilVite – Del 1

Hei! Jeg heter Andrea og har dette semesteret fått praksisplass hos VilVite senteret. VilVite er noe vi kaller et vitensenter. Dette vil si at det er et vitenskapelig opplevelses- og læringssenter innenfor matematikk, naturvitenskap og teknologi. Dette er et senter for alle aldre og med ulik bakgrunnskunnskap, og er rettet spesielt mot barn og unge under utdanning. Senteret holder på med en renovering av den eksisterende energiutstillingen sin, og med dette også rette målgruppen mer mot ungdom enn det det tidligere har vært.

Vi var veldig heldig met tidspunktet denne praksisperioden startet på med tanke på hva som skjer på senteret. Et nytt prosjekt kalt «bærekraft 2» var akkurat blitt satt i gang, og vi fikk dermed muligheten til å være med på prosjektet fra startfasen. Dette vil ta mye lengre tid enn det vi har som praksisperiode, men det er veldig spennende å få være med på og lære om hvordan diverse installasjoner på senteret går fra ingenting til en fysisk modell, og alle stegene mellom.

På siden har vi to som er i praksis her også fått et eget lite sideprosjekt. Vi skal gjennom dette prosjektet redesigne en eldre installasjon som er ute av drift. Installasjonen handler om energi og bærekraft, og skal ta for seg problemstillinger slik som energiforsyning. Dette skal bli en interaktiv installasjon der brukeren skal kunne flytte rundt på ulike brikker i et bylandskap. Brikkene vil symbolisere diverse teknologier innenfor energiproduksjon og forbruk, slik som vannkraft, eller en forbruker som et sykehus.

Slik som andre prosjekter begynte også det lille prosjektet vårt med en fase som kalles innsiktsfasen. Denne fasen innebærer informasjonsinnsamling fra målgruppen: finne ut hva som er kjent informasjon, og hva som er nytt, hva som interesserer målgruppen, og hva de er lite interessert i. For å få tak i denne informasjonen er det mange måter å gå fram på. Det vi endte opp med å gjøre var å lage en liten spørreundersøkelse for målgruppen vår. Vi snakket med to ulike ungdomsskoler, og en videregående skole, og endte opp med å reise ut til dem for å gjennomføre denne undersøkelsen i en klasse per skole. På denne måten fikk vi samlet inn veldig mye informasjon på ganske kort tid. Videre kommer vanskeligheten med å sortere alt vi fant ut, og bruke dette til å lage en idé som var både interessant og lærerik innenfor temaet.

Etter informasjonen hadde blitt sortert og sett på, kom den deles jeg personlig synes har vært den gøyeste frem til nå; det å komme med konkrete idéer til hvordan installasjonen skal se ut og fungere. Her er mulighetene veldig mange, men vi klarte til slutt å lande på noe vi begge var veldig fornøyd med. Etter å ha landet på en idé kommer det å lage en prototype av idéen, en måte å «teste» den på, uten at den blir skikkelig laget i full skala. Dette kan være så enkelt som å bruke bilder, tegninger eller pappfigurer. Vi er på denne tiden fremdeles i denne fasen, og det er en veldig gøy og spennende del, men også ganske vanskelig!

Videre fremover venter mange spennende oppgaver innenfor begge prosjektene vi er med på. Varierte dager gjør at det alltid er gøy å dra på jobben her.