Kjemisk institutt – Del 1

Hei, folks!

Jeg er i praksis hos Kjemisk institutt, under det matematisk-naturvitenskapelige fakultetet (MatNat) ved UiB. Instituttets bemanning består av personell ansatt i faste vitenskapelige stillinger, professorstillinger, teknisk/administrative stillinger, PhD/postdoc/forsker-stillinger, samt master- og bachelorstudenter. Instituttet driver altså med både undervisning og forskning, og har også et tett tverrfaglig samarbeid med en rekke studieprogram ved MatNat, eksempelvis Energi, Nanoteknologi og Lektorutdanningen. Du kan lese mer om organiseringen ved Kjemisk Institutt her.

Forskningsaktiviteten er delt inn i 8 forskningsgrupper. Jeg har min praksis i gruppen for uorganisk nanokjemi og katalyse, som ledes av professor Pascal D. C. Dietzel. Her blir det forsket på materialvitenskap, og til dette utføres blant annet gassadsorpsjon, separasjon og røntgendiffraksjonsmålinger. Hovedforskningsområdet er syntese av nye såkalte metall-organiske rammeverk (MOF, fra engelsk metal-organic frameworks), som er poreholdige strukturer bestående av organiske molekyler som har dannet bindinger med uorganiske metaller. En enkel skisse av en MOF kan sees på bildet her:

(Sharmin, E. & Zafar, F. (2016). Introductory Chapter: Metal Organic Frameworks (MOFs). Hentet fra https://www.intechopen.com/chapters/52190).

Det er mange grunner til at dette er et viktig forskningsfelt. Porene gjør at MOF-ene får store overflateareal, hvilket medfører at MOF-ene kan benyttes til svært mye forskjellig. Blant annet kan materialteknologi, og MOF-er være med på å løse utfordringer knyttet til karbonlagring, separasjonsprosesser, energitap, fjerning av toksiske stoffer i industrien eller benyttes til utvikling av bedre og mer miljøvennlige batterier, solceller, katalysatorer og mye mer. Du kan lese mer om MOF og dets store virkningsområde her.

Jeg er i praksis to faste dager i uken. Det varierer litt når arbeidsdagen begynner og slutter, da dette i stor grad avhenger av omfanget av den aktuelle dagens laboratoriearbeid og eventuelt annet arbeid. Lengden på arbeidsdagen er uansett stort sett 7-8 timer, og vi pleier vanligvis spise lunsj og ha kortere pauser sammen. Dette gjør at arbeidsmiljøet oppleves bra.

Dette er min fjerde uke, og arbeidsoppgavene mine har så langt bestått av å lese meg opp på relevant litteratur om MOF-er, samt lære hvordan forskningseksperimenter utføres på laboratoriet. Planen for høsten er å følge et enkelt forskningsprosjekt sammen med en tysk utvekslingsstudent. Så langt har jeg fått vært med på syntese av to ulike MOF-er, i tillegg til røntgendiffraksjonsmåling av én av dem. Nå i begynnelsen har vi også fått mye hjelp fra snille studenter som for tiden jobber med masteroppgavene sine.

Med laboratoriearbeid kommer også en del ventetid; vente på at instrumentet har ferdiganalysert prøven, vente på at prøvematerialet skal renses, tørkes, varmebehandles etc. Man må derfor være tålmodig og ha evne til å planlegge framover i tid slik at prosessene blir så tidseffektive som mulig. For kortere ventetider hvor man ikke har tid til å arbeide med flere ting parallelt, er det fint å arbeide sammen med andre, slik at ventetiden ikke føles så lang. Med tanke på at enkelte prosesser er langsomme, er det også viktig at de ulike stegene utføres på korrekt måte første gang – hvis ikke går fort mye tid tapt uten at man oppnår resultater.

Det blir spennende å følge forskningsprosjektet videre i løpet av høsten, og jeg ser fram til å tilegne meg mer kunnskap og erfaring innen kjemisk laboratoriearbeid. Jeg har lite erfaring med denne typen arbeid fra før, så jeg regner med læringskurven kommer til å være veldig bratt.

-Frida