Blogginnlegg 1 fra utplassering hos NORCE

Hei bloggen!!

Mitt navn er Aksel Laugaland og sammen med Alfred og Marte, er jeg dette semesteret utplassert hos NORCE (Norwegian Research Centre) som en del av sivilingeniør-studieløpet. NORCE er statlig eid forskningsinstitutt, med Universitetet i Bergen i spissen. Det har omtrent 800 ansatte stasjonert i 10 norske byer, som driver forskning innenfor en rekke fagfelter, deriblant miljø og energi, som er mest relevant for oss. Hovedkontoret ligger ved Nygård i Bergen sentrum, men på grunn av den pågående pandemien operer de fleste ansatte med hjemmekontor. Derfor har naturligvis heller ikke vi som praksisstudenter fått mulighet til å møte opp fysisk, men dersom smittesituasjonen tillater det, vil det forhåpentligvis la seg gjøre senere i semesteret.

Jeg tenker først og fremst at det er synd at utplasseringen skulle havne mitt i denne pandemien. Dette var en del av studiet jeg virkelig hadde sett fram til og jeg er redd at en del av utbyttet forsvinner når det kun jobbes hjemmefra. Når det er sagt, synes jeg uansett kontaktpersonene våre i NORCE har gjort en veldig god innsats for å gjøre det beste utav situasjonen. De har tilrettelagt for ukentlige fellesmøter på Teams der alle studenter og kontaktpersoner deltar samtidig som de følger oss godt opp en-til-en i forhold til prosjektene og oppgavene vi har fått tildelt. Så all honnør til NORCE for å gjøre det beste utav situasjonen!

Så til det jeg faktisk har drevet med under utplasseringen. De første ukene fikk vi praksisstudenter sammen et innblikk i en av de viktigste, om ikke den viktigste oppgaven til et forskningsinstitutt: Nemlig finansiering av forskning. Forskning er ikke gratis. Utstyr og materiale til forskning er ofte kostbart. I tillegg skal forskerne ha lønn. Derfor kan kontaktpersonene våre meddele at en stor del av arbeidshverdagen deres går ut på å delta i søknadsprosesser. Det finnes mange organisasjoner som deler ut støtte til forskning, som for eksempel ENOVA. For å få støtte kreves en overbevisende søknad slik at støtteorganisasjonen kan være sikker på at forskningen som blir gjort er nyttig og meningsfull. Vi fikk i oppgave å lese gjennom en del materiale fra en slik søknadsprosess og på den måten danne oss en forståelse av hvordan forskerne jobber for å skaffe støtte.

Etter det fikk vi beskjed om å sette oss inn i et område av forskningen deres på hydrogen som vi syntes var interessant. Jeg valgte transport og overføring av hydrogen. I første omgang har det for meg stort sett handlet om å lese seg opp og sette seg inn i hydrogen og hvordan det som finnes av transport og overføring av hydrogen fungerer i dag. Rett og slett undersøke «State of the art», som det heter på fagspråket. I tiden som kommer skal jeg følge et forskningsprosjekt som handler om transport og overføring av hydrogen og da er det viktig å ha kontrollen på hva som finnes av teknologi fra før av. Jeg har fått i oppgave å lage en modell for hydrogentransport og viss den blir god nok kan den kanskje tilføre noe til prosjektet. Jeg ser hvert fall fram til å komme i gang med det.

Etter forholdene syns jeg det ar vært en god start på praksisperioden. Det har vært mye å sette seg inn i, men det har vært lærerikt og spennende. Så krysser jeg fingrene for litt fysisk oppmøte om ikke så altfor lenge!