Praksis del 2, Aanderaa

Da var det på tide å komme med en oppdatering om hvordan det har gått i siste halvdel av praksisperioden! Allerede første uken av praksis del to merket man at noe var i ferd med å skje. Aanderaa var tidlig ute med forebyggende tiltak. På kontoret var det føringer om at man ikke skulle håndhilse, at man skulle holde god avstand mellom hverandre, og på møter skulle man ikke være mer enn fire personer i samme rom. De to første ukene gikk med til å jobbe videre med manus til innstruksjonsvideoen, som vi etter planen snart skulle begynne å filme. Vi jobbet også med å lage en værstasjon, der vi skulle koble et tredjeparts måleinstrument til Aanderaa sin egenproduserte datalogger. Målet var å manipulere output-koden fra instrumentet slik at dataloggeren klarte å lese det. Dette var en veldig lærerik oppgave. Det tok noen gode timer med feilsøking før vi endelig klarte å koble sensoren riktig.

I tillegg fikk vi i oppgave å demontere rundt 50 sensorer, som hver og en skulle kobles opp mot PC og testes. Vi var godt i gang, men før vi rakk å fullføre dette arbeidet kom meldingen fra UiB om at universitetet ble stengt ned grunnet Covid-19. Det har ikke latt seg gjøre for oss som er utplassert hos Aanderaa å gjennomføre resten av praksisen som hjemmekontor. Derfor blir dette et litt annerledes innlegg, det er rett og slett ikke flere praksisdager å fortelle noe om.  I resten av innlegget vil jeg reflektere litt over hvordan det har vært å ha praksis i Aanderaa.

Slik ser resten av praksisen ut for meg og Gunnar. Jeg tror vi begge er enig om at det er kjedelig å ikke få fullført praksisen ute i bedriften, men vi får gjøre det beste utav det!

Dette er mitt åttende semester som student på UiB. Jeg føler energistudiet så langt har gitt meg en bred realfaglig kompetanse. Arbeidsoppgavene vi har fått i praksis har ikke krevd noen forkunnskaper, så på den måten har ikke kunnskap fra studiene kommet til nytte. Likevel hjelper kunnskap fra studiet med å forstå teknologien som Aanderaa spesialiserer seg i. Jeg tror også at dette er noe vi må forvente når vi skal ut i arbeidslivet, man kommer ikke til å jobbe med alt man har lært på studiet.

I starten av praksisen var det en bratt læringskurve å bli kjent med Aanderaa sine produkter og organisering. Ansatte i utviklingsavdeling, økonomi, kundeservice, lager og produksjon kommuniserer alle gjennom interne plattformer. Bedriften har hundrevis av produkter, som alle har en produkt-ID knyttet til seg. Da vi i begynnelsen ryddet og organiserte lageret, gikk det mye tid med til å lære hva de ulike produktene er. Vi måtte bli kjent med de interne datasystemene, og hvordan bedriften kommuniserer med kunder når det gjelder salg eller utlån av utstyr. Alt dette er jo kunnskap som er direkte knyttet til Aanderaa, men jeg føler likevel at jeg har lært om hvordan en bedrift jobber sammen, både på kontoret, men også internasjonalt med kontorer over hele verden.

Hvis det er noen ferdigheter jeg skulle ønske jeg hadde med meg inn i praksisen, så er det programmering. Jeg har hatt noen grunnleggende programmeringsfag, men ikke nok til å kunne bidra med noe i bedriften. Dette var også noe Aanderaa spurte oss om den første dagen i praksis. Programmering er kanskje en av de mest anvendelige ferdighetene å ta med seg ut i arbeidslivet. Dette er kanskje noe jeg hadde tenkt litt mer på, om jeg skulle begynt studiet på nytt.

Selv om praksisen ble noe amputert, vil jeg si at det har vært en positiv opplevelse. Jeg har blitt kjent med noen flotte nye mennesker, og fått ett bedre bilde på hvordan min fremtidige arbeidsdag kan se ut. Jeg har følt meg godt tatt imot, og alle ansatte har vært positive og hjelpsomme. En stor takk til Aanderaa for et fint semester!