Institutt for fysikk og teknologi (Universitetet i Bergen) – Julie Kaldestad-Aasen

Nå nærmer praksisperioden seg slutten og dere skal få lese mer om hva som har blitt gjort på labben i fysikkbygget. Vi har fulgt samme protokoll som ble forklart i blogginnlegg 1. Derimot har ikke forsøkene gått helt slik vi har ønsket, og i stedet for å kjøre eksperiment har vi måttet vaske gjennom systemet på grunn av forurensing. Det siste vi gjør får vi går på mandagen er å føre inn indikator i systemet. Problemet til nå er at gass eller annen forurensing fra tidligere forsøk har lagt igjen i systemet og derfor har indikatoren reagert med gassen i løpet av natten. Det har likevel vært mulig å hente ut nyttige verdier som vi håper teamet kan få bruk for. Derimot siste forsøket som ble gjennomført var vellykket noe som var veldig kjekt etter flere uker hvor det var mislykket. Dagene har ikke bare vært fylt med lab, men vi har fått muligheten til å være med på mye annet kjekt. Rom 101 som vi går forbi når vi går fra Allé til realfagsbygget skal bygges om til en mini lab som gir en god pekepinn på hvordan karbonlagring fungerer. Her har vi fått lov til å se på riggen og henge på plass materialer til labben. Vi har også fått vært mer på ukentlige møter som har vært veldig lærerikt i forhold til at man legger merke til hvor mye planlegging og administrativt som ligger bak slike prosjekter. Vi har også vært «modeller» på noen bilder som skulle tas av labben. Det ble tatt bilder som har blitt satt sammen på en måte som gjør at man kan gå innpå labben uten å fysisk være der. Det var veldig kult å få se resultatene. I forrige blogg innlegg ble det nevnt at vi jobbet med noen fysikkstudenter. De har blitt mer og mer inkludert i prosjektet og bruker nå dataer fra tidligere forsøk til å programmere tabeller. Det er kjekt å vite at det man gjør faktisk har vært nyttig til tross for noen mislykkede forsøk. Gjennom praksisen har det vært mye usikkerhet og noen uforutsette hendelser som har skjedd, men vi er veldig takknemlige for at medlemmer av teamet har vært tilgjengelig for oss omtrent 24/7 til tross for å ha vært på jobbreise til alle døgnets tider og har hatt mye å jobbe med selv. Hele teamet har vært hyggelige og hjelpsomme hele praksisperioden. Takk for oss Institutt for fysikk og teknologi!