Terravera Foundation – Marius Kleppe

Hei igjen! Velkommen tilbake til bloggen om min praksis hos TERRAVERA Foundation.

I forrige blogg skrev jeg om hvordan vi jobbet med et prosjekt anngående verktøyene til Aarbakke. Jeg er fortsatt tilknyttet dette prosjektet, og vil her gå dypere på hvordan prosjektet har utviklet seg og gi et innblikk i arbeidet.

Når vi fikk prosjektet var vi alle fire uib praksisstudenter med på den, og vi skulle ta over prosjektet fra en sykemeldt annsatt der. På grunn av at dette var et prosjekt som allerede var startet når vi skulle ta over, hadde de allerede hatt «onboarding møte» med bedriften. Mangelen på innikt siden vi ikke var med på møtet var ikke så farlig, grunnet at det hadde blitt laget et referat fra møtet, samtidig var modelleringssjefen med på møte, slik at han kunne si hva han mente prosjektet omhandlet. neste steg var å innhente innformasjon slik at man kunne sette opp en verdikjede. Et eksempel på datainnhenting som vi gjorde var for eksempel anngående utsslippsestimat til stål som er relevant knyttet til produksjon av verktøyene, da samlet vi data om stålet fra diverse troverdige kilder og tok f.eks gjennomsnittet mellom dem. På grunn av at det er spesielle prosesser som blir gjort i foreksempel slipeprosessen til verktøyene, ble vi nødt til å få slik spesifikk informasjon fra Aarbakke og deres slipebedrift Edge. I den sammenhengen ble jeg ansvarlig for kommunikasjonen med bedriftene.

Jeg sendte spørsmål på gmail og ringte og sendte melding, for gmailene hadde en tedens til å havne i «bossmail». Siden den uventetede sykemeldingen var det viktig at innformasjonshentingen skjedde raskt, dermed når kommunikasjonen ble brutt grunnet en fødselspermisjon i Aarbakke ble de andre praksisstudentene flyttet til et annet prosjekt, mens jeg ble værende grunnet at jeg var i kontakt med bedriftene. En annen annsatt ble også satt til sammarbeid med meg i prosjektet. Etter en del purring fikk vi informajonen som vi trengte og kunne begynne med modelleringen og dannelsen av verdikjeden. Framover skal jeg i oppfølgingsmøte med bedriften.

I løpet av praksisen har jeg fått bekreftet at det var viktig at vi hadde hatt ENERGI102, som var det eneste aktuelle emnet vi hadde hatt, grunnet hvor tidlig praksisen er i studietløpet. Jeg har så langt fått erfaring innen innformasjonshenting og kommunikasjon med bedrifter, grunnet det annsvaret jeg fikk. På grunn av de ukentlige møtene med resten av modelleringsfolket fikk jeg også se hvordan de jobbet med sine projekter.

Jeg ser fram til den siste perioden av praksisutplasseringen.