Institutt for fysikk og teknologi (Universitetet i Bergen) – Helena Kristoffersen

Hei igjen bloggen. Praksisen er nå over, og jeg og Julie Kaldestad-Aasen har fått lært mye i praksisen hos institutt for fysikk og teknologi her på UiB. Dagene har vært både varierte og strukturerte. Hver dag kom vi og visste hva vi skulle gjøre, også kom det ofte noen ekstra oppgaver i løpet av dagen. Den siste dagen vår fikk vi være med å pakke ut all posten forskningen hadde fått og være med og sortere dette. Vi fikk også se nærmere på 101, som er den større riggen av Bilbo som vi har jobbet mye med. Vi har fått jobbet veldig selvstendig med Bilbo som viser at de stoler på oss. Vi har her fått prøvd oss på ulike indikatorer og sett mange fine farger når gassen injekseres. På mandags morgener har vi fått ulike konsentrasjoner av indikatorene vi skal bruke den uken også må vi regne ut hvor mye vi skal måle opp slik at det skal stemme. I det siste har vi fått testet oss ut på en indikator som heter Bromocresol grønn som når den reagerer blir gul når den er syrlig (under ca. pH 4), grønn når den er på rundt mellom pH 4-5,4 og blå ellers. Det har skjedd ulike komplikasjoner da vi har holdt på med denne indikatoren da det har vært noe buffer rester i pumpen/riggen og indikatoren har da reagert over natten slik at forsøket ikke kan bli gjennomført slik planlagt. Til tross for dette har vi fått gjennomført forsøket et par ganger, og lært mye om prosessen og alt arbeidet som må gjøres før et forsøk kan utføres. Når vi skal forberede forsøket er dette en lang prossess. Vi har startet med dobbel skylling som vil si at det tar rundt 6 timer med skylling gjennom riggen slik at vi vet at alle rester fra tidligere forsøk er skylt ut. Da får vi bedre og mer nøyaktige resultater. Dette er for å unngå at det skal reagere over natten slik at forsøket ikke kan utføres. Deretter må vi fylle inn indikatorløsningen som tar rundt 2 timer, men må først vakumiseres i 4 timer. Dette er da en lang prosess og er kun forberedelsene før forsøket. Vi kommer tilbake morgen etter og utfører forsøket. Vi har fått jobbet veldig selvstendig med dette forsøket og vi får da mestringsfølelse når vi klarer å gjøre det selv og forstår hva vi gjør. Vi har fått lært mye i praksisen om karbonlagring og er takknemmelige for dette.