Meteorologisk institutt – Sander Bjørnstad

Hei alle sammen, det er flott å være tilbake! Ingrid og jeg er snart ferdige med vår praksisperiode her på Meteorologisk Institutt. I forrige blogginnlegg delte jeg informasjon om de varierte arbeidsoppgavene vi har hatt og innsikten vi har fått i deres mangfoldige oppgaver.

I den siste perioden har vi hovedsakelig konsentrert oss om å arbeide med artikler på Store Norske Leksikon (SNL) og SFY-bøyene.

Vårt arbeid med SNL har vært svært lærerikt på flere måter. Mange av artiklene vi har jobbet med, har vært ufullstendige og manglet detaljer, noe som har krevd at vi har satt oss grundig inn i hvert emne. Kildekritikk har vært en viktig del av dette arbeidet. Dessuten er artiklene på SNL beregnet for ungdoms- og videregåendeelever, så det har vært nødvendig å skrive dem på en forståelig og enkel måte for denne målgruppen. Noen ganger har kildene vi har brukt, ikke vært formulert på en enkel måte, noe som har krevd god forståelse av stoffet slik at vi kan omformulere det i en mer tilgjengelig form.

En viktig del av å gjøre en SNL-artikkel god er tilføyelsen av bilder. Fra erfaring er det å lese en artikkel uten bilder eller visuell informasjon ganske kjedelig. Derfor har vi brukt tid på å finne passende bilder. Dette har ikke alltid vært en enkel oppgave på grunn av lisensiering av fotografier. For det meste har vi brukt en nettside kalt «Wikimedia Commons» for å finne våre bilder, da denne siden vanligvis gir all nødvendig informasjon om opphavsrett. Dermed har vi måttet velge bilder med riktig lisens for å kunne inkludere dem i artiklene.

Alt i alt har arbeidet med SNL vært både morsomt og lærerikt på flere måter enn jeg hadde først forventet.

Den andre oppgaven vi har fokusert på er SFY-bøyene. Siden sist har vi sendt en av bøyene til Sør-Afrika, hvor den skulle brukes. Dessverre kom den aldri frem på grunn av problemer med posten. Dette understreker viktigheten av å være forberedt på uforutsette hendelser, da ting ikke alltid går som planlagt.

Vi har også delvis bygget noen av bøyene, så langt det har vært mulig. På grunn av mangel på deler, har vi kunnet fullføre noen få deler av bøyen. Dette har involvert lodding, en prosess som brukes til å forbinde ulike metaller ved å smelte loddetinn. Loddemetall er vanligvis en legering av tinn og bly, og det smeltes ved hjelp av et varmt loddejern. Jernet varmes opp til temperaturer over 300 grader Celsius og deretter avkjøles for å danne en solid elektrisk forbindelse. Å lære lodding har vært en nyttig ferdighet, og jeg er takknemlig for at jeg har hatt muligheten til å lære det her på Meteorologisk Institutt.

Alt i alt har dette semesteret på Meteorologisk Institutt vært en spennende og givende opplevelse som jeg vil dra nytte av i fremtiden. Takk for meg!