Kinect Energy Del 2

Hei igjen!

 

Jeg har nå vært hos Kinect Energy i 12 uker, og har en uke igjen av praksisen. Tanken på å være ferdig i praksis er litt vemodig, da det har blitt en stor del av studiehverdagen dette semesteret. Heldigvis signaliserer en endene praksisperiode at ferien nærmer seg, noe som gjør det litt mindre trist.

Det har skjedd en del siden blogg 1. Når det kommer til prosjektet mitt så er jeg nesten i mål. Som tidligere forklart skriver jeg om karbonnøytrale drivstoff alternativer til kommersiell shipping. Drivstoff alternativene jeg har inkludert i prosjektet er Heavy Fuel Oil (HFO), Marine Diesel Oil/ Marine Gas Oil (MGO), Liquified Natural Gas (LNG), Liquified Petroleum Gas (LPG), hydrogen, ammoniakk og metanol. Det høres kanskje litt surrealistisk ut å nevne fossile drivstoff når en snakker om karbonnøytrale alternativer, men dette forklares av karbonfangst. I likhet med blå hydrogen kan karbonfangst gjøre fossile drivstoff karbonnøytrale. Ved å implementere et karbonfangst-system på skipene, kan en i teorien fortsette å bruke fossile drivstoff uten utslipp av karbon.

 

Figur 1: Energitetthet til de ulike drivstoffene målt i (MJ/L). LH2 er flytende hydrogen, mens H2 at 700 bar står for hydrogen lagret under et trykk på 700 bar.

 

For seks uker siden handlet det meste av prosjektet om det teknologiske rundt alternativene. Blant annet baserte jeg mye på Technology Readiness Level (TRL) og de volumetriske energitetthetene (figur 1). Siden Kinect Energy er mer basert på økonomi fremfor teknologi, har jeg de siste ukene funnet og regnet på mulige fremtidige priser. Å finne estimater for prisene på hydrogen, ammoniakk og metanol var relativt enkelt, i motsetning til fossile drivstoff kombinert med et karbonfangst-system. For det første måtte jeg finne et estimat på driftskostnadene av et karbonfangst-system om bord et skip. Siden shipping industrien muligens blir innlemmet i EU Emission Trading System (EU ETS), måtte jeg også ta høyde for en mulig karbonavgifts pris. Med driftskostnadene til et system som fanger opp 90% av utslippene, en mulig fremtidig karbonavgift, nåværende priser på fossile drivstoff og utslippene til fossile drivstoff estimerte jeg priser både for 2030 og 2050. Jeg har i tillegg estimert hva det koster å fortsette med business-as-usual med de mulige karbonavgiftene.

 

Figur 2: De estimerte prisene på ulike drivstoff alternativer oppgitt i (USD/GJ). HFO, MDO/MGO, LNG og LPG er ikke karbonnøytrale, men visualiserer prisen på business-as-usual med en karbonavgift på 50 USD/tCO2 i 2030 og 400 USD/tCO2 i 2050.

 

Som vist i figur 2, er det ikke økonomisk å bytte over til noen av de karbonnøytrale alternativene i 2030. Da det meste her i verden er økonomisk dreven, virker det høyst usannsynlig at majoriteten av shipping industrien går over til karbonnøytrale drivstoff innen 2030. I 2050 derimot kan en se at de estimerte prisen på LNG + CCS, hydrogen og ammoniakk er de billigste alternativene. Som vist i figuren øker prisene på fossile drivstoff betrakting fra 2030 til 2050, fordi den estimerte karbonavgiften øker fra 50USD/tCO2 til 400USD/tCO2.  Med energitetthetene tatt i betraktning, viser dette at det er et stort behov for å videreutvikle de karbonnøytrale drivstoff alternativene for å presse prisene nedover. I tillegg bør shippingindustrien begynne å betale en karbonavgift, slik at business-as-usual ikke lønner seg.

Det har vært utrolig lærerikt å være hos Kinect Energy disse 12 ukene. Som sagt i forrige blogg har jeg undersøkt energibransjen fra et helt annet perspektiv. Erfaringen jeg sitter igjen med fra dette prosjektet vil nok komme til nytte videre i studieforløpet og i arbeidslivet. Jeg er veldig takknemlig overfor Kinect Energy for å ha opplevd en slik praksis.

 

– Andrine