M&O Partners/Neuron Solution – Blogg 1

Hei! Jeg heter Martin og er i dette semesteret i praksis hos M&O Partners sammen med Jostein. Vi jobber også med selskapet Neuron Solutions, som er nært knyttet til M&O Partners. M&O Partners jobber med å koble sammen kjøpere og selgere av teknologi, med fokus på å hjelpe teknologibedrifter innen energi- og maritime industrier  med å komme inn i nye markeder. M&O Partners jobber med over 50 teknologileverandører fra over hele verden, og har kontorer i Norge, Brasil, USA, og Singapore.

Neuron Solutions, er en ganske ny bedrift slik de opererer i dag, og ble dannet i 2019 av Goodtech og NEW & Company, men teknologien de tilbyr har vært i markedet og har blitt utviklet i over 20 år. Neuron jobber med å hente ut data fra sensorer og kontrollsystemer, og gir enkel tilgang til all informasjon, samlet på ett sted, gjennom skytjenester eller eksterne lagringssystem. Neuron har bygget videre på software Goodtech tidligere har brukt til internt bruk, og kommersialisert det ved å gjøre det til et universelt software for å hente ut data som enkelt kan implementeres for alle datasystemer både for nye og gamle standarder. Dette sparer bedrifter for 6 til 18 måneder med arbeid for å utvikle egne tilsvarende systemer fra bunnen av.

Når vi begynte fikk vi først en introduksjon av både M&O Partners og Neuron, og hva de jobber med, og fikk en omvisning av lokalene som ligger i sentralt i Bergen sentrum. Så begynte vi med det første prosjektet, som er i samarbeid med det spanske droneselskapet Alerion. Noe av det første vi gjorde var å sette opp et møte med Alerion der vi fikk en skikkelig presentasjon av hva Alerion jobber med, og hva de ønsker ut av samarbeidet med M&O Partners.

Alerion jobber med å utvikle selvstyrende droner som i hovedsak brukes for inspeksjon av vindturbiner, men dronene kan også brukes til inspeksjon av andre strukturer. Alerion ønsker å komme seg inn i det norske Offshore Wind-markedet, og M&O Partners skal hjelpe å finne selskaper de kan samarbeide med. Målet til Alerion er å kunne ha dronene sine på Service Operation Vessel (SOV) fartøy som driver vedlikehold på offshore vindparker, slik at de kan leie ut dronene sine til vindkraftselskapene for å utføre inspeksjoner på vindturbinene.

Vi har først jobbet med å kartlegge selskaper, hovedsakelig rederier som eier og opererer SOV-fartøy, i det norske markedet, som kan være relevante samarbeidspartnere for Alerion. Videre skal M&O Partners sette opp møter mellom Alerion og SOV-rederiene, hvor Alerion kan gi en fullstendig presentasjon av prosjektet og diskutere samarbeidsmuligheter. Til nå har vi satt Alerion i kontakt to rederi, og det planlegges et møte mellom dem. Vi vil introdusere Alerion til flere rederi fortløpende.

På grunnlag av arbeidet så langt, har vi blitt enige med Alerion om å fortsette videre med britiske markedet når vi begynner å bli ferdig med det norske markedet. Vi har derfor nå begynt med kartlegging av det britiske havvindmarkedet, tilsvarende det vi gjorde med det norske markedet.

Et annet prosjekt vi har jobbet med er et lignende prosjektet med Alerion, og handler også om Offshore vind. Her jobber vi med den nederlandske bedriften Corrosion som spesialiserer seg på katodisk beskyttelse i offshoreindustrien. De er en markedsleder inne teknologien Impressed Current Cathodic Protection (ICCP), som er et alternativ til den mer tradisjonelle Galvanic Anode Cathodic protection (GACP). GACP fungerer ved at en offeranode, som korroderer lettere enn metallet man ønsker å beskytte, reagerer med saltvannet og frigir positive ioner, mens elektroner overføres til strukturen som beskyttes, som fungerer som katoden i systemet, og hindrer at den korroderer. ICCP bruker samme prinsippet som GACP, men bruker anoder av edle metaller som ikke korroderer lett, og bruker heller en ekstern strømkilde til å påføre strøm for å gjøre det beskyttede metallet til en katode i systemet og hindre at det korroderer. Dette er fordelaktig fordi anoden i et ICCP-system ikke løses opp slik som i GACP-system, så kostnadene fra den påførte strømmen blir mindre enn å bytte dem ut, og man reduserer miljøutslipp knyttet til både produksjon at metall og frakt og montering av nye anoder, og man slipper miljøpåvirkningene fra store mengder metall som løses opp i havet.

Arbeidet vårt med Corrosion, har vært å kartlegge hvilke selskaper som er relevante for Corrosion for å komme inn i det norske havvindmarkedet. Her er det i utgangspunktet selskapene som produserer fundament til havvindturbiner vi har sett på, slik som Aker Solutions Stord. Vi har også sett på selskaper som utvikler havvindprosjekter, slik som Equinor, og kontrakter for utbygging av havvind som nylig har blitt delt ut til norske selskaper, og fremtidige planer for utbygging av havvind på norsk sokkel, da spesielt i områdene Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II.

Vi har nylig begynt på et nytt prosjekt for Neuron. Her skal vi gjennomføre en undersøkelse der vi intervjuer Neuron sine kunder. Målet er å få bedre forståelse om forholdet mellom Neuron og deres samarbeidspartnere, hvordan de har oppfattet samarbeidet så langt, og hva de synes om produktet til Neuron. Vi har hatt første intervju, som gikk veldig bra, og vi har sendt ut forespørsel om intervju med neste bedrift.

Oppholdet så langt har vært interessant, og jeg føler jeg fått bedre innsikt i hvordan deler av energimarkedet, da spesielt markedet rundt drift og operasjon av havvind fungerer. Jeg ser frem til resten av praksisarbeidet, og gleder meg til å skaffe meg mer ny erfaring og kunnskap.