Gexcon, del 1 / Andreas Faye

Hei! Mitt navn er Andreas. Jeg er dette semesteret utplassert på Gexcon to dager i uken i forbindelse med emnet Energi240. Målet med emnet er at studenter skal få arbeidserfaring fra en energibedrift. Jeg har fra før 11 års arbeidserfaring fra Equinor, så arbeidserfaring fra en energibedrift er ikke nødvendigvis noe jeg mangler. Allikevel syns jeg det er svært interessant å se hvordan man jobber i andre bedrifter, og faglig sett er praksisplassen midt i blinken for masteroppgaven min, hvor jeg skal skrive om støveksplosjoner.

Gexcon er en verdensledende bedrift innen sikkerhet, risikostyring, samt eksplosjon- og brannmodellering. Hoveddelen av arbeidet til bedriften omhandler konsulentvirksomhet, programvareutvikling, samt sertifisering av utstyr. Gexcon har hovedkontor på Fantoft i Bergen, men de har også flere andre kontor spredd over tre kontinenter. Gexcon er skaperen bak CFD-programvaren Flacs (flame acceleration simulator), som er en av de mest brukte programvarene i verden for modellering og simulering av eksplosjoner for gasser, støv og kjemiske eksplosiver. Flacs er mye brukt innen oljeutvinning- og raffinering, matprosessering, metallurgi og kjernekraft.

Gexcon virker som en flott plass å jobbe, mitt inntrykk er at organisasjonen har en ganske løs struktur, hvor de ansatte har ganske mye frihet til å forme sin egen arbeidshverdag. Det virker også som at Gexcon er en attraktiv bedrift å jobbe i, og at rekruteringen ikke blir påvirket av landegrenser, da det er mange ulike nasjonaliteter som jobber på Gexcon Fantoft, noe som jeg synes er veldig flott. Gexcon virker også som en bedrift som setter veldig pris på studenter, hvor det er flere masterstudenter ved IFT som har fått egen leseplass og datamaskin hos Gexcon. Det er også en del PhD studenter som skriver doktorgradsavhandling hos Gexcon. Totalt sett har jeg fått et veldig godt inntrykk av bedriften og mulighetene for faglig utvikling for de ansatte.

Så langt i praksisen har arbeidsoppgavene mine stort sett omhandlet katalogisering av et digitalt arkiv med forskningsartikler om ulike typer brennbart/eksplosivt støv. Bakgrunnen for denne arbeidsoppgaven er at Gexcon har et digitalt arkiv med mer enn tusen forskningsartikler, hvor artiklene ikke er sortert utfra hvilke material det forsket på. Noe som gjør det veldig tungvint når man leter etter en artikkel om et spesifikt material. Det er derfor et ønske om at hele arkivet med forskningsartikler skal katalogiseres etter type material, for å kunne øke produktiviteten til de ansatte. Denne arbeidsoppgaven er noe som kommer til å ta veldig lang tid, da man manuelt må gå inn i hver enkelt artikkel å skumlese til man finner ut hva de faktisk har forsket på, slik at man kan legge artikkelen over i rett folder på serveren.

Jeg har også jobbet mye med å lage grafer over entalpi mot temperatur for Si, SiO, SiO2, Al og Al2O3 ved ulike faser og faseroverganger. Dette er data som mangler i Flacs for å kunne simulere støveksplosjoner av disse metallene. Å lage disse grafene er noe som har tatt veldig mye lengre tid enn jeg hadde trodd, da nødvendig data for en del av metallene har vist seg å være vanskelig å finne i tilgjengelige litteratur. Metallene som har vært lett å finne data på, er metaller som oppigjennom tiden har blitt forsket mye på, men her er spriket stort i datamaterialet utfra hvem som har utført forsøkene. Det har derfor vært en stor usikkerhet knyttet til hvilke data man kan bruke i videre beregninger, men det ble til slutt landet på at NASA sitt arkiv med entalpi for ulike faser måtte kunne forventes å være noelunde riktig. Denne arbeidsoppgaven er noe jeg synes har vært svært interessant, da det både har fått testet evner i kildekritikk og jeg har fått praktisert det jeg har lært i forbrenningsfysikk.

Planen videre for praksisen er at jeg skal fortsette arbeidet med katalogisering av dataarkivet, og om en måned tid skal jeg få være med ut på testfeltet til Gexcon på Sotra. Her drives det i hovedsak med eksplosjonstesting av ulike gasser og støv. Denne delen av praksisen gleder jeg meg veldig til, da jeg til høsten skal skrive masteroppgave om støveksplosjoner, hvor eksplosjonsforsøk vil være en vesentlig del av oppgaven. Så det blir svært interessant å lære mer om hvordan man i praksis utfører disse forsøkene, slik at jeg kanskje lærer noen triks som jeg kan ta med meg videre inn i masteroppgaven.

Jeg tror jeg vil ha litt mer spennende ting å fortelle om etter turen på Sotra, da jeg frem til nå i hovedsak har jobbet med teoretisk arbeid som ikke lar seg beskrives med så mange ord.