Eviny del 1

Hei! Jeg heter Sander og jobber som praksisstudent i innovasjon og utvikling (I&U) avdelingen til Eviny dette semesteret. Eviny er et energi- og teknologiselskap som jobber for at det skal bli mulig å ta den rene, fornybare kraften i bruk innenfor alle områder. Det er et stort selskap, og er organisert som et konsern med Eviny AS som morselskap. For mange er det sikkert bedre kjent som BKK, og BKK Nett er nå et av datterselskapene i konsernet. Det som gjenkjenner Eviny er at de er størst i Norge på lynlading for elbiler, de elektrifiserer havbruk og transportnæringen, de jobber for utslippsfrie byggeplasser, bygger IoT-nett, fibernett, fjernvarmenett, solanlegg, bioenergianlegg og et av verdens første nettverk for hurtiglading av elbåter. Det er altså mye spennende som skjer!

Siden det ikke er mulig å snakke om Eviny uten å komme inn på de flotte lokalene vi sitter i, tenkte jeg det var verdt å sette av et avsnitt til akkurat dette. Solheimsgaten 5, bedre kjent som «skipet» ligger innerst i puddefjorden og danner inngangsporten til Bergen ved gamle Nygårdsbro. Bygget er faktisk det første og største næringsbygget i Bergen som oppføres i massiv tre. Skipet var ferdigstilt i 2020, og vant faktisk prisen som årets trebyggeri som ble delt ut under Byggedagene i samme år. Det er veldig fint å bruke arbeidsdagene sine her, hvor vi har strøkne kontorlokaler. Det er faktisk ingen som har faste plasser, så vi sitter med nye folk hver dag vi er på jobb. Dette er noe jeg synes er veldig bra ettersom vi da kommer i kontakt med folk hele tiden, som igjen fører til at vi kan diskutere problemstillinger med nye folk og dermed få nye impulser jevnlig. I tillegg er det fine lunsjlokaler med en felles kantine i første etasje hvor alle som jobber på bygget kommer for å spise en utsøkt lunsj.

Når det kommer til hvilke oppgaver jeg har hatt i løpet av min første måned her hos Eviny er det i hovedsak at jeg og Eirin har jobbet med et prosjekt som går ut på å utnytte oksygenet som blir produsert via elektrolyse av vann. Pr nå er det bare hydrogenet som blir utnyttet, men det blir faktisk produsert 8kg oksygen pr kg hydrogen produsert gjennom elektrolyse. Hovedoppgaven vår har vært å gjennomføre en grundig markedsanalyse for å finne ut hvilke muligheter som finnes, og hvilke markedssegmenter som er mest relevante for å skape en fullverdig verdikjede. Gjennom dette arbeidet har vi fått god oppfølging underveis, og har presentert arbeidet vårt jevnlig, både for prosjektgruppen, men vi hadde også en lunsjpresentasjon hvor alle var invitert. Det er veldig inspirerende å få gode tilbakemeldinger underveis, og nå nærmer markedsanalysen seg slutten. Da har vi fått beskjed om at arbeidet vårt blir tatt med videre i prosessen, og det er stilig at vi ser at jobben vi gjør faktisk kommer til nytte for resten av konsernet.

Utenom dette prosjektet er det mye kjekt som skjer på arbeidsplassen, og vi har hatt møter med folk fra forskjellige avdelinger for å få mest mulig input på den tiden vi er her. I tillegg er det felles lunsjmøter innimellom hvor det presenteres prosjekter fra forskjellige avdelinger. Vi får altså muligheten til å møte folk hele tiden og å absorbere mest mulig erfaringer og kunnskap. Vi har for det meste jobbet med gjengen i I&U hvor vi har fått god oppfølging i vårt arbeid, og gode svar på de spørsmålene vi har komt med til nå. Det er altså et veldig godt miljø å jobbe i, hvor folk har mange forskjellige bakgrunner.

Fra og med denne uken ble vi også introdusert til et prosjekt i datavitenskapavdelingen hvor vi skal begynne å se på mulige forbedringer for hurtigladerne til Eviny. Da blir det en ny runde med markedsanalyser hvor vi skal kartlegge forbedringspotensial både for appen som blir brukt når folk skal lade bilen sin, og for laderne i sin helhet. Jeg synes det er veldig interessant at vi får ta del i viktige prosjekter på tvers av avdelingene, og at det vi gjør blir satt pris på og faktisk blir jobbet med videre.

Sånn generelt har det vært inspirerende å få kjenne på hva arbeidslivet har å tilby, og å få komme inn i et så stort konsern har vært ganske kult! Siden vi stort sett har hatt teoretiske fag til nå, var det interessant å se hvordan arbeidslivet kan se ut, og at det er en litt mer varierende hverdag enn det er på skolen. Jeg visste en del om Eviny fra før ettersom jeg har sett på sidene deres etter sommerjobb, i tillegg til at jeg har vært i kontakt med dem som har vært i praksis her før meg. Det er likevel mye som har overrasket meg, da selvsagt i positiv forstand. Jeg var ikke klar over at det var så mye arbeid rundt innovasjon og utvikling før jeg startet, og dette er noe jeg synes er veldig interessant ettersom jeg har en stor interesse for innovasjon og entreprenørskap utenom studiene. Derfor har det vært kult å få bedre innsikt i hvordan det jobbes rundt dette i et så stort konsern og hvordan de trekker tråder fra innovasjon til energi, noe som er veldig relevant for meg. I forhold til tiden videre i praksis, har vi fått beskjed om at vi skal få være med på en del forskjellige prosjekter slik at vi får mest mulig innsikt i hva som rører seg i konsernet. Dette stiller jeg meg veldig positiv til, og ser fram til flere utfordringer i tiden fremover.