Småkraft AS – Del 2

Heisann!

Nå nærmer det seg slutten på praksisperioden min hos Småkraft AS, så her kommer en liten oppdatering på hva jeg har drevet med den siste tiden.

Nylig var jeg på en tredagers konferanse i regi av Småkraftforeningen. Konferansen er et høydepunkt for alle i småkraftbransjen, og er et viktig møtested for konsesjonærer, entreprenører, leverandører, politikere og andre småkraftinteresserte. Konferansen startet mandag med program i regi av NVE, som informerte om nye regelverk, nye veiledere og forvaltningspraksis. Den andre dagen av konferansen var satt av til temaer som politikk, kraftpriser, økonomi, hydrologi/klima og lokal forankring av fornybar kraftproduksjon.  Onsdag var generasjonsskifte i småkraftverk og hvilke konsekvenser EU-taksonomien kan få for finansiering av nye og eksisterende småkraftverk tema for noen av innleggene.

Terje Vedeler, administrerende direktør i Småkraft AS, presenterte selskapets målrettede arbeid for en mer systematisk og transparent rapportering på ESG-faktorer. Her har den årlige bærekraftsrapporten vært en viktig del av arbeidet. Denne har blant annet tidligere energielever bidratt med i sin praksisperiode. Et annet innlegg presenterte et forskningsprosjekt som Småkraft AS og Geofysisk institutt ved Universitet i Bergen har hatt et samarbeid om. Prosjektet har undersøkt hvordan klimaendringene og større nedbørsmengder vil påvirke norsk småkraft. Konferansen gjorde at jeg fikk et veldig helhetlig bilde av småkraftbransjen, og mer forståelse for hvilke utfordringer som er knyttet til vannkraft.

Den siste tiden har jeg jobbet med risikoanalyse for 3.person på kraftverkene. Utfra hvilken klasse kraftverket har, vil ulike sikringer være nødvendig. Videre må det gjøres inspeksjoner hvert 5 år for å sikre at tiltakene man har iverksatt opprettholdes. Vi har derfor gått gjennom alle kraftverkene for å få oversikt over hvilke kraftverk det må utføres inspeksjon på i årene som kommer.

Grunnkunnskaper om vannkraft har vært nyttig å ha fra emnet Energi101. Etter praksisperioden i Småkraft AS føler jeg nå at jeg har fått mer dybdekunnskap, og det har vært artig å se hvordan kraftverkene fungerer i praksis. Det kjekkeste med praksisperioden for min del har vært det å få et ordentlig innblikk i hvordan arbeidslivet er. Ettersom vi har hatt varierende oppgaver har vi fått innblikk i ulike deler av bedriften, alt fra drift og lønnsomhet, til bærekraft og miljøvern. Det at vi har praksisperioden allerede i vårt tredje semester, fører til at vi ikke har tatt så mange relevante emner enda. Arbeidsoppgavene vi får da blir gjerne litt begrenset av dette, og at man kunne gjerne bidratt mer om praksisperioden hadde vært senere i studieløpet.

Til tross for det, har jeg stortrivdes i Småkraft AS. Vi har blitt godt ivaretatt, og fått gode og varierte oppgaver som passer oss. Det har vært en veldig fin bedrift å ha praksis i, og det har vært kjekt å få jobbe med noe som er relevant for studiet.

– Marte