Moreld Flux, del 2

Hei! Tiden flyr og det er allerede tid for det siste blogginnlegget fra praksisutplasseringen.

Relevant fra studie?

Det faget jeg tenker er mest relevant til hva jeg jobber med er nok Energi 101 som vi hadde første semester. Faget ga oss et grunnleggende innblikk i de mange kommende og lovende sektorene for energi. Blant annet termoenergi, vindenergi, hydrogen og sol-energi. Siden min oppgave i Moreld Flux er å jobbe med vindenergi har det kommet godt med at jeg tidligere hadde en forståelse for hvordan en vindturbin fungerer og hva som jobbes med i Norge, da spesielt havvind, både flytende og bunnfast. Når det kommer til akkurat havvind i Norge ble det den 12.juni 2020 av Olje- og Energidepartementet åpnet for søknader i områdene Sørlige Norsjø II og Utsira Nord. Her vil det både bli aktuelt med flytende og bunnfaste konstruksjoner. I ettertid har mange selskaper vist sin interesse, hvor flere selskaper. Utfallet av denne prosessen med disse to områdene kan legge grunnlaget til hvordan myndighetene ser på fremtidige muligheter for havvind i Norge.

Hva jobber jeg med?
Oppgaven min er som videre er å lage er å samle så mye relevant informasjon som mulig som selskapet kan bruke i videre evaluering og grunnlag for retningsvalg i tiden fremover. Som sagt i første blogginnlegg er Moreld Flux per dags dato hovedsakelig et selskap innenfor norsk olje- og gass. Men som vi selv får inntrykk av i hverdagen er det muligens ikke den beste løsningen langsiktig. En fot innenfor flere dører vil være avgjørende da verden vil bli avhengig av flere energikilder. Gjennom året 2020 har global kapasitet offshore havvind doblet seg fra 250MW til 500MW. Det viser at globalt er det en betydelig utvikling av havvind til forskjell for Norge hvor utviklingen til nå har tatt svært lang tid og mange selskaper de siste 10 årene har fått blankt avslag fra myndighetene når de søker prosjekter relatert til havvind. Mye av forsinkelsene i Norge skyldes et uklart regelverk og rammeverk for hvordan man skal tilnærme seg havvind, og dele ut lisenser. Dette har ført til at aktivitetene i dette svært lovende markedet har blitt utsatt og utsatt. Etter av de to overnevnte områdene, Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord ble lagt frem er det mer som rører seg i gryten og interessen øker. DNV kommer stadig med retningslinjer for havvind i Norge og det er Petroleumstilsynet har fått ansvar for utvikling av rammeverk for havvind. Rammeverket skal bygge på erfaringer fra olje- og gass, samt Equinor sitt pågående tampen-prosjekt.

Flux har allerede kompetanse innenfor hydraulikk, som vi ser er noe som kan gjenspeile seg i vindturbiner. En turbin trenger motorer for rotasjon av hub-en, «pitching» av rotorbladene, mekaniske bremser, smøreslanger, samt olje- til luft kjølere for generatorer/invertere. Akkumulatorer vil også være nødvendig som et «batteri» for hydraulisk trykk dersom det skulle være nødvendig med ekstra kraft innenfor en kort periode. Alt dette er det som er nærmest hva Flux holder på med fra før. I Norge har vi mye dypt vann hvor flytende teknologi er eneste løsning. Der vil ventiler bli aktuelle for hurtig ballastering av og trykksetting av potongene for minst mulig påvirkning av høye bølger og sterk vind.

Takk for meg😊