OneSubsea, Del 1, Victor

Heyyo alle sammen. Tenkte det var på sin plass med en liten introduksjon til min bedrift praksisutplassering, samt mine inntrykk og oppgaver de første ukene her.

Jeg er utplassert i en Schlumberger-selskap kalt One Subsea, sammen med medstudenter Rebekka, Aleksander og Håvard. Mange kjenner gjerne igjen det tidligere navnet FRAMO Engineering bedre, men siden 2013 har det blitt kalt OneSubsea. OneSubsea driver for det meste med optimalisering av undervannsteknologi, og med dette menes da hovedsakelig innenfor olje- og gassektoren. Første dagen vi ankom fasilitetene fikk vi innføring i deres produkter, og hvordan dette fungerte i praksis (i teorien). OneSubsea driver med ny teknologi som hjelper til med alt fra tankskip som skal ta ut olje, til pumpesystemer som skal sørge for optimal pumpe-flow av olje og gass, og planlegging av oljefeltene

Tankskipene bruker et produkt-system som heter «Swivel». Dette Swivel-systemet gjør at tankskip lettere kan tanke skipene, til tross for vær og vind som butter imot. Det kreves at skipet skal ligge med bauen mot været, og swivel-systemet sørger for at båtene kan trygt rotere rundt- eller bruke thrusters for å dreie rundt «pumpen» trygt.

Videre driver One Subsea med pumping fra reservoarer, og mer nøyaktig optimalisering av pumpingen. Denne optimaliseringen handler om hvor mye man skal pumpe tilbake i reservoarene etter hvert som man tar ut, hvor mye trykk man skal tilføre for å få et stabilt trykk av gass og olje, og planlegging av transport for kabler og pumper. Her har One Subsea produsert noe som heter subsea boosting, noe som fører til lavere utslipp, jevnere pumping av olje, og større muligheter for mer utnytting av reservoarene, noe som igjen vil være gunstig både for miljløet, men også økonomisk sett.

Vi har jo vært så heldig at det gradvis åpnes mer og mer opp for kontorarbeid i hverdagen, og vi får tilbringe én dag per uke på den skjulte perlen på Sandsli. Her har vi et mangfold av både folk, ekspertiser og bedrifter, til tross for Covid-19-situasjonen. Det gode med utplassering på kontor er at man får inntrykk av hvordan folk tilbringer sin hverdag på jobb, og dette inkluderer ikke bare formelle møter, men også tilfeldige samtaler ved Moccamasteren. Det er alltid interessant å få høre om andres bakgrunn, og hvordan de har endt opp hvor de er, men også arbeid de gjennomfører som for eksempel ingeniør. Man får virkelig inntrykk av at menneskene på plassen man har kommet til har god kontroll på arbeidet de driver med; men også at de har veldig lyst å hjelpe unge studenter som oss å bli bedre.

De første ukene har oppgavene til Rebekka og meg i Sales-avdelingen for det meste bestått av å bli kjent med produktene fra OneSubsea. I tillegg til det har vi også tatt del i informasjonssamling av de største olje- og petroleumsselskapene, og hvilke planer de har for grønne skiftet. Vi skal også få bruk for de helt basic kunnskapene våre innen Python for å hjelpe til med videreprodusering av eksisterende dataprogrammer.

Jeg vil avslutte med å si at de første ukene på utplassering har vært innholdsrik og lærerikt. Det har gitt meg innblikk i store selskapers gradvise gjenoppretting av kontorlivet etter Covid, og et stort innblikk i hvor mye teknologi som optimaliserer oljeindustrien og gjør det mer utslippsvennlig. Jeg gleder meg til å lære mer om One Subsea sine intensjoner og planer videre, og tror det kan bli et godt semester på utplassering.