NORCE, del 1

Heia!

Mitt navn er Julie og dette semesteret har jeg vært så heldig å få utplassering hos NORCE sin energiavdeling sammen med Audun. NORCE står for Norwegian Research Center AS og er et uavhengig forskningsinstitutt. Her har de ansatte stor faglig bredde og omfattende kunnskap knyttet til energi, helse, klima, miljø, samfunn og teknologi. Deres målsetting er å kunne løse aktuelle samfunnsutfordringer og bidra til verdiskapning lokalt, nasjonalt og globalt. NORCE har ansatte spredt over hele landet, men har sitt hovedkontor her på Nygård i Bergen.

Mine forventninger til praksisutplassering er å få arbeide med relevante og gjerne utfordrende problemstillinger relatert til studiet. Jeg ønsker også å bli bedre kjent med bedriftskulturen innen ingeniørbransjen og de ulike ansattes roller her.

Som tidligere nevnt er jeg utplassert hos NORCE sin energiavdeling. Her forskes det hovedsakelig på å kostnadseffektivisere og sikre energiproduksjonen både innen olje- og gassektoren samt for fornybare energiformer. Det legges stor vekt på det grønne skiftet inkludert å holde CO2-avtrykket så lavt som mulig. Et av satsingsområdene til NORCE er hydrogen. Det er et relativt nytt fagområde det finnes lite forskning på, noe som gjør det ekstra spennende. Her hadde de flere interessante prosjekter på gang som vi kunne velge å følge.

Jeg har de siste ukene fått ta del i deres relativt nye prosjekt som handler om undergrunnslagring av hydrogen i allerede eksisterende olje- og gassreservoarer. Prosjektet tar for seg de ulike utfordringene knyttet til dette, alt i fra hvordan hydrogen oppfører seg i porøse medier til leveringsdyktighet og kostnadseffektivitet. Deres forskning innen dette feltet innebærer blant annet omfattende matematiske simuleringer og laboratoriearbeid. Det er mye ny kunnskap å sette seg inn i, så store deler av arbeidsdagene de siste ukene om har gått til tidskrevende litteraturstudie. Ellers har jeg fått i oppgave å lage en populærvitenskapelig fremstilling av prosjektet. Videre kommer jeg til å få prøve meg på simulering tilpasset mitt nivå.

Alt i alt er vi blitt tatt godt imot av de ansatte her hos NORCE. Våre kontaktpersoner følger oss opp grundig med både fellesmøte og individuelt prosjektmøte hver uke. De har vist oss rundt på bygget hvor vi har fått hilse på andre ansatte og se laboratoriene hvor de stadig utfører forsøk knyttet til deres forskningsprosjekter. Samtidig er vi heldige som har fått tildelt adgangskort og kontor sentralt på Nygård. Her kan vi arbeide med oppgavene våres i et hyggelig og profesjonelt arbeidsmiljø akkurat når det passer oss. Jeg ser frem til å følge prosjektet videre i høst og forhåpentligvis lære enda mer!