BBK, Del 1

Hei bloggen! Jeg, Tiril, er utplassert hos BKK dette semesteret noe jeg trives veldig med. BKK er Vestlandets største fornybarselskap med flere forretningsområder som nett, produksjon, varme og elsikkerhet. De jobber mot en fornybar, elektrisk og digital fremtid. Og det er ikke bare bare! Det trengs mye innovasjon på denne fronten for at vi skal få dette til, og ikke minst, samarbeid og tverrfaglige team.

Jeg er utplassert i en avdeling under Innovasjon og Utvikling kalt Innovasjon og Venture. Vi er flere energistudenter her, men det er kun Christian jeg har jobbet med til nå. På Innovasjon og Venture jobber de med tidlig fase prosjekter knyttet til hvordan gjøre fremtiden mer bærekraftig. Jeg og Christian har jobbet med temaet Mikronett. Hva er dette og hvordan fungerer det/ fungerer det ikke i praksis? Vi har researchet masse- lest på internettet, vært i møter med folk i BKK som kan fortelle oss mer om temaet, ringt prosjektledere på relevante prosjekter i landet og fått være med på et møte om et prosjekt her i Bergen. Som en avslutning på denne researchen holdt vi en presentasjon i en lunsjpause for flere BKKere (!!!). Veldig skummelt, men det gikk bra. Kristin hjalp oss med å øve masse i forveien og jeg vil påstå at vi imponerte hvertfall litt. Videre skal vi jobbe med hvordan erstatte dieselaggregat internt i BKK å hjelpe med research på dette temaet. Og nå skal vi få med en til student til på laget, Tobias, så han slipper å være alene bortpå BKK Nett.

Jeg synes opplegget de har gitt oss til nå virker godt planlagt og jeg liker at de har delt opp praksisen slik at vi kan få være med på flere prosjekter. Til nå har det vært veldig lærerikt og jeg ser frem til hva vi kan få til videre. Vi har også hatt møter med forskjellige ledere som har gitt oss en innføring i hva de driver med som har vært gøy og nyttig.

BKK har i år byttet lokaler til Skipet som ligger innerst i Puddefjorden. Dette bygget har solceller på taket og fire gamle bilbatterier i kjelleren. Siden solenergi er en variabel energikilde så lagres da denne energien i batteriene, og når det er høye effekttopper (at det brukes mye strøm på en gang) så bruker de strømmen fra batteriene for å holde strømprisene nede. Ja, næringsbygg betaler mer for høye effekttopper. Dette fikk vi lov til å være med å se på og det var veldig gøy og lærerikt.