TioTech AS, del 1

Jeg heter Alicia (25, Oslo) og går tredjeåret på Energi. Under denne praksisperioden har jeg valgt å være hos TioTech AS. I dette blogginnlegget skal jeg først fortelle litt om bedriften, for så å fortelle litt om min praksishverdag og hvordan det har vært å ha praksis under en pandemi.

I løpet av dette semesteret er det på tide å bestemme seg for masteroppgave/retning man vil gå og jeg har valg kjemiske energiløsninger! Dermed passet TioTech perfekt for meg, da de først og fremst jobber med å utvikle anodematerial for litiumbatterier.

Litt om TioTech AS

TioTech AS, tidligere Joma International AS, har tidligere fokusert på å utvikle titandioksid-nanopartikler til fotokatalytiske formål. Det innebærer at titan-nanopartiklene øker hastigheten for kjemiske reaksjoner i nærvær av UV-lys (dagslys). Nanopartiklene brukes til overflatebehandling av blant annet betong, og kan redusere giftige gasser som NOx i luften rundt, samt bryte ned bakterier, sopp og alger. En katalysator vil ikke bli brukt opp i reaksjonen og vil fungere så lenge det er tilgang på sollys og vann, noe som gjør teknologien svært bærekraftig.

TioTech AS utvikler nå et anodematerial for litium-ionebatterier kalt TitanBTM. Nanomaterialet, som også er laget av titandioksid, forlenger batteriets levetid, reduserer ladetiden, og er stabilt, noe som øker batterisikkerheten. Materialet er også robust under lave temperaturer. Det er noe som kommer godt med i det norske klimaet. Det er altså et ideelt batterimateriale for elektriske tog, busser og ferger. Siden batteriet har lang levetid vil det også være ideelt for lagring av fornybar energi. Det er dette prosjektet jeg har fått lov til å være med på!

Praksishverdagen

Å ha praksis under en pandemi virket litt lite gunstig i starten av semesteret. Det så ut til at praksishverdagen kom til å bestå av hjemmekontor og teams-møter for de fleste, noe som gjør at man ikke får det innblikket i bedriften som de fleste kanskje hadde håpet på. Heldigvis har jeg praksis i en bedrift hvor praktisk arbeid på laboratorium er en stor del av hverdagen! TioTech har kontor og egen lab her i Bergen. For øyeblikket har bedriften kun tre personer på kontoret i Bergen, og på laben jobber jeg kun med en annen ansatt, eller så jobber jeg alene. Dermed er det enkelt å overholde avstand, og andre restriksjoner/anbefalinger.

I starten av praksisen måtte jeg lese meg opp på batterier, anodematerial og titandioksid for å kunne forstå teorien bak teknologien. Etter hvert fikk jeg være med på både syntese (å lage) og viderebehandling av nanomaterialet på laben.

En typisk arbeidsdag for meg er vanskelig å beskrive i detalj grunnet en fortrolighetsavtale, men jeg skal gjøre mitt beste. Arbeidsdagene innebærer som regel en god del laboratoriearbeid. På laben jobber jeg med syntese av titandioksid. Vi gjør også ulike behandlinger på stoffet vi fikk ut under syntesen. Disse behandlingene utføres for å endre stoffets egenskaper, slik at det skal være mest mulig optimalt som anodematerial i litiumbatteri. Prøvene som jeg har fått være med på å lage og behandle blir til slutt sendt til Sintef for testing av anodematerialet. Syntesen av nanomaterialet utføres med varierende mengder stoff og ulike behandlingsmetoder for å  finne den best egnede metoden for oppskalering. En syntese tar som regel en hel arbeidsdag, men det er heldigvis tid til et par pauser. Under pausene kan jeg spise lunsj, loggføre eksperimentene som har blitt gjort, eller fremstille grafer fra data som er blitt hentet inn fra ulike karakteriseringsmetoder gjort på prøvene. Spektroskopi utføres på UiB, noe som er perfekt for meg da jeg uansett sitter på universitetet og leser.

Praksis har så langt vært en veldig spennende opplevelse, det er interessant å se hvordan en bedrift fungerer og å få et inntrykk av hvordan arbeidslivet blir. Det er spesielt spennende å møte mennesker med ulik akademisk bakgrunn, få et innblikk i hva slags jobber man kan forvente å få med en slik utdanning og å få råd til min akademiske vei videre. Når det kommer til å jobbe under en pandemi må jeg innrømme at jeg ikke har merket like mye til det som mange av mine medstudenter. Jeg er heldig som får jobbe på både kontor og lab, noe som gjør arbeidsdagen relativt normal. Den eneste nedsiden var under nedstengingen i februar, hvor jeg verken fikk vært på kontoret eller på laben og dette gjorde at jeg ikke fikk praksistimer i den perioden. Likevel er TioTech en fleksibel arbeidsplass, og jeg fikk komme inn en ekstra dag uken etter. Jeg er alt i alt veldig fornøyd med praksisopplevelsen, til tross for pandemien. Jeg er spesielt fornøyd med å få jobbe med noe så relevant som kjemisk energilagring, at jeg får arbeidserfaring, og for at jeg får jobbe med flinke fagfolk.