Asplan Viak – del 1

Hei! Jeg heter Tora, og denne våren er jeg praksisstudent hos Asplan Viak. Jeg tenkte å fortelle litt om firmaet, hva jeg fyller arbeidstimene mine med og hvordan jeg opplever det å være praksisstudent.

Asplan Viak er et av Norges største rådgivende ingeniør og arkitektfirma. Det består av ca. 1200 medarbeidere fordelt på fire divisjoner og 31 kontorer. Jeg er så heldig å få være en del av gruppa for energi og miljø her i Bergen. Asplan Viak er et selskap som tar samfunnsansvaret sitt på alvor, og har gjennomgående fokus på bærekraft og god samfunnsutvikling – og sånt blir man jo inspirert av.

I energi og miljø-gruppa består typiske oppdrag av energirådgivning og utføring av klimagassregnskap for bygg og områder. Asplan Viak har blant annet bidratt med rådgiving i forbindelse med UiBs mål om å være et klimanøytralt universitet innen 2030.

Jeg kjente litt til selskapet fra før og ville veldig gjerne finne ut mer om hva de faktisk holder på med, så da vi fikk beskjed om at vi kunne finne våre egne praksisplasser utnyttet jeg sjansen. Heldigvis for meg var bergenskontoret positive til å ta inn en praksisstudent, og de har tatt med godt imot (gjennom teams vel og merke).

Foreløpig har mitt oppdrag vært å bidra til et klimagassregnskap for et byggeprosjekt på Askøy. Jeg har brukt mye tid på å sette meg inn i prosessen, og har lest en god del tidligere rapporter og standarder. De siste ukene har gått med på å finne ut av hvilke materialer og hvor mye av de bygget skal bestå av, for å lage en mengdeoversikt. Dette er nødvendig for å utføre LCA-analysen som klimagassregnskapet bygges på. Jeg har brukt både modeller og tegninger av bygget, og plukket det fra hverandre del for del. For en som ikke er så kjent med hva et bygg faktisk består av har dette vært en veldig lærerik prosess, og jeg har utvidet byggseksjonen av vokabularet mitt en god del.

Bildet over er en illustrasjon av fasaden til bygget, og bildet under er en plantegning for 1. etg. Begge disse har jeg brukt for å måle opp størrelser og dimensjoner på bygget.

Bildet under er et screenshot fra Solibri, som er et program som bla. gir informasjon om alle delene modellen består av.

De neste ukene går med på å samle resultatene av LCA-analysen i en rapport. Den skal blant annet presentere ulike resultater basert på ulike valg av materialer for bygget. Dette gjøres som en del av byggets BREEAM-sertifisering, som er et miljøsertifiseringsverktøy for bygg. Litt som et svanemerket bygg, kan man kanskje si. Dette kan jeg forklare mer om i neste innlegg, så det er bare å vente i spenning.

Arbeidshverdagen er jo ikke helt som den ville vært pre 16. mars 2020, men det fungerer overraskende bra. Det positive med hjemmekontor er fleksibiliteten til å kunne jobbe rundt forelesningstimeplanen, noe jeg har løst ved å jobbe litt hver dag. Det gjør at jeg får kontinuitet i arbeidet, og at praksisen blir en del av hverdagen. (Men det skal bli ålreit å møte menneskene fra teams, forhåpentligvis).

Jeg stortrives med praksis, og er veldig glad for denne muligheten til å finne ut av hva en faktisk jobbhverdag kan inneholde.