Praksisutplassering hos BIR Avfallsenergi AS #2

Hei igjen og velkommen til en liten oppdatering av praksisutplasseringen min hos BIR Avfallsenergi! Dette kommer til å bli mitt siste innlegg ute på praksisbloggen og jeg håper dere som leser har hatt det kjekt med å følge det aller første kullet på Energi ut i praksis 🙂

Siden sist gang jeg skrev et innlegg i starten av mars, så har det hendt utrolig mye og hverdagen har (som for veldig mange) blitt veldig ugjenkjennelig. Jeg ville benytte meg av sjansen til å takke BIR Avfallsenergi AS, Jørgen og Øyvind for en super oppfølging og tilrettelegging av praksisutplasseringen min, slik at jeg allikevel kunne ha bidratt med noe i denne tiden.

I den lille tiden før hjemmekontor, gikk en del av tiden til å forebygge smitte på energianlegget. Foruten om vanlige arbeidsoppgaver, har jeg også fått mulighet til å delta på et møte sammen med det islandske firmaet Kalka. Firmaet hadde som formål å komme på besøk til oss og lære hvordan de også kan starte opp et eget forbrenningsanlegg på Island, tilsvarende det vi har hos BIR Avfallsenergi! Dette møtet har kanskje vært et av høydepunktene her på utplasseringen – å få se hvordan hele prosessen som ligger til grunn for et energianlegg er, hvilke faktorer som hører med og som man må tenker på med hensyn til nasjonal lovgivning, statelig reguleringer og økonomisk lønnsomhet når et slikt anlegg skal planlegges! Alt er jo flettet sammen, og det har vært lærerikt å få bli med.

Etter dette, har jeg gått over til hjemmekontor! Arbeidsoppgavene mine i den digitale praksisutplasseringen hos BIR Avfallsenergi har gått til å ferdigstille en Excelfil som gir et oversiktlig bilde av de ulike utslippsstoffene CO, HCl, NOx, SO2, TOC, HF og støv samt. tungmetaller og dioksiner. Denne filen har det gått en del tid til, nettopp fordi jeg ønsker at den skal være så lett, intuitiv og flytende for brukeren som skal ha nytte av denne. En slik arbeidsoppgave har passet veldig fint til hjemmekontor og jeg føler overgangen har gått veldig greit. Når det er sagt, så har det så klart bydd på småproblemer knytte til interaksjonen og det ellers sosiale ved å dele et kontor denne våren – men dette blir raskt rettet på 🙂

Oppdatering fra hjemmekontoret!

Nå som jeg runder 200 timer hos BIR Avfallsenergi AS, har jeg sett at emner som PHYS113 Mekanikk II og termodynamikk og KJEM110 Kjemi og Energi har vært relevante for praksisutplasseringen. Kunnskap knyttet rundt faseoverganger, pH, reaksjoner og termodynamiske prosesser har vært spesielt viktig når det kommer til forståelsen av hvordan energianlegget og renseprosessen driftes. I tillegg så har kunnskap fra ENERGI101 Introduksjon til energi og forbruk vært essensiell når det kommer til energiutvinningen. Mens dette er kunnskap jeg har tatt med inn til praksisutplasseringen, har jeg tilegnet meg kunnskap innen miljørapportering, utslippskalkulering og hvordan dette kan implementeres i Excel (som er et mye brukt program her på BIR!). Tanken bak Excelfilen er at den skal fungere som en mal for spesialistene i PowerBI, slik at de nye verktøyene til BIR Avfallsenergi etter hvert får en tilsvarende utforming!

Er det noe jeg savner i kunnskapsregisteret mitt, så er det nok minst et emne innen det teknologiske rundt energi, noe jeg føler UiB ikke har som tilbud til energistudentene. Dette har vært noe mangelfullt, særlig når jeg har arbeidsoppgaver med driftsingeniøren på energianlegget – hvilket er veldig synd, spesielt siden dette kanskje er det mest interessante med energi i mine øyne!

I dag har det vært min siste dag i praksis hos BIR Avfallsenergi og jeg ønsker med det å takke for at dere ville lese om praksisutplasseringen min. Det har vært utrolig lærerikt og jeg er takknemlig for alle opplevelser og erfaringene, til tross for at det skulle blitt mange fler denne våren. Dermed blir det ekstra stas å få tilbringe litt mer tid sammen med gjengen i BIR Avfallsenergi til sommer – i en sommerinternship! Jeg gleder meg utrolig mye og håper du som leser har det fint i disse rare tidene og tar vare på deg selv!