Praksisutplassering hos BIR Avfallsenergi AS

Hei alle nysgjerrige lesere!

Velkommen til en liten smakebit av min praksishverdag denne våren. Jeg heter Linna (22, Moss) og går også tredje året på Energi! Som praksisplass i faget ENERGI240 har jeg valgt å tilbringe tiden min hos BIR Avfallsenergi AS.

Adgangskortet mitt dette semesteret!

Hos BIR Avfallsenergi har jeg vært så heldig å få tilbringe dagene mine hakk i hæl på disse to, Øyvind og Jørgen, som jobber som henholdsvis miljørådgiver og driftsingeniør på anlegget.

This is us!

Fra det aller første møte vårt før jul, følte jeg at dette her kom til å bli veldig spennende og interessant! Kullet mitt er nå godt i gang med andre halvdelen av den integrerte masteren vår, slik at mange valgemner står for tur. Parallelt med praksisutplasseringen har jeg blant annet valgt meg emnet KJEM202 Miljøkjemi dette semesteret – som gjør det til en spennende kombinasjon når det kommer til miljøkonsekvenser rundt energiproduksjon.

Grunnen til at jeg valgte akkurat BIR Avfallsenergi som praksisplass var at jeg syntes prosessen knyttet til energi- og fjernvarmeproduksjon samt renseprosessen av røykgassen som produseres ved forbrenning av avfall virket kjempeinteressant. Et ønske jeg hadde for praksisutplasseringen var å få et større innblikk og en dypere forståelse for hvordan dette i realiteten gjøres!

Storytime!
BIR (som til info står for Bergensområdes Interkommunale Renovasjonsselskap :D) har 350 ansatte og er eid av hele sju kommuner rundt om Bergen. Selskapet håndterer faktisk alt av avfall fra 320 000 innbyggere! Selve BIR Avfallsenergi (i Rådalen hvor jeg nå befinner meg nå) er et datterselskap av konsernet BIR som i hovedsak driver energigjenvinningsanlegget, og i tillegg et sorteringsanlegg og deponi for bunnaske som kommer fra forbrenningen. Her finner man rundt 40 ansatte som jobber med å sikre at avfallet får en trygg og miljøriktig behandling. Anlegget er i drift 365 dager i året, 24 timer i døgnet. Driften gjøres av 18 ansatte hvor 3 stykker er på jobb til enhver tid. I tillegg har anlegget mekanikere, elektrikere og automatikere.

Før anlegget ble bygd, havnet faktisk alt avfall i et deponi. Med tiden, når man i tillegg får en økning i forbruket vårt, ble deponiet omsider fullt og man måtte nå finne på noe lurt!

Venstre: deponiet før BIR Avfallsenergi. Høyre: økning i forbruket per innbygger

Hos BIR Avfallsenergi ble derfor to ovnslinjer bygd for håndtering av avfallet – en bygd i 1999 og en i 2010. Begge består av høytrykks dampkjeler (som gir 2 x 44MW innfyrt effekt), to dampturbiner (2 x 9 MW), fjernvarmeleveranse til BKK Varme og tre-trinns separate røykgassrenseanlegg på hver ovnslinje. Til info kan jeg fortelle at BIR Avfallsenergi behandler 210 000 tonn (!!!) avfall per år, som gir en årlig energileveranse på rundt 100 GWh elektrisitet og over 250 GWh fjernvarme, sammenlignbart med elektrisitetsbehovet til rundt 5000 boliger og varmebehovet til over 25 000 boliger. Det er så stilig å tenke på at man faktisk kan generere så mye energi og varme ved å bruke ressurser som ellers hadde vært på avveie!

Min hverdag hos BIR
En vanlig jobbdag hos BIR Avfallsenergi starter med en kaffekopp og et morgenmøte sammen med alle som er ansvarlige for drift og vedlikehold på energianlegget, hvor det informeres om hva som har hendt på anlegget siste tiden, hva som må planlegges videre og en generell statusoppdatering. Fra dette tidspunktet, er dagene fylt med varierte arbeidsoppgaver.

Det er ofte slik at man er nødt for å tre på seg vernesko og -hjelm i løpet av en arbeidsdag, da det er mye som kan skje på huset! Det kan være man går runder for å kikke på anlegget, andre ganger er det arbeidsoppgaver som må utføres for å sikre at anlegget virker så optimalt som det skal. BIRs anlegg i Rådalen føles ofte ut som en labyrint for lille meg. Bare ta en titt på dette tverrsnittet for eksempel:

For proporsjons skyld så har kun ovnen/kjelen (merket i blått), der avfallet forbrennes slik at vannet går over til damp, en dimensjon på 30m x 30m!

Jeg har i løpet av de siste ukene fått lære en hel del rundt renseprosessen av røykgassen som dannes ved forbrenning – om hvilke type teknologier som blir anvendt og hvorfor de er så særs effektive. Dette vil etter hvert munne ut til et mer detaljert informasjonshefte jeg nå jobber med! Utslippstall og databehandling rundt dette har også vært én av arbeidsoppgavene mine så langt, i tillegg til å forberede og bistå i rutineskriving for driften av anlegget. Siden jeg får et innblikk i både energiutvinningen og renseprosessen på anlegget, har jeg veldig varierte oppgaver å bryne meg på samt å være med på alt det spennende som Øyvind og Jørgen driver med i hverdagen.

Delen som omhandler scrubber-teknologi, fra informasjonsheftet.

Etter at arbeidsuken min er over, har jeg hver torsdag på praksisplassen også mulighet til å ha det (ekstra!) gøy sammen med resten av gjengen på BIR, gjennom organiserte aktiviteter med Idrett Bergen Sør! Dette synes jeg har vært kjempekjekt å være med på 😀

Fra en torsdagstrening!

Jeg ser frem til å lære mer om hvordan arbeidslivet er på et energianlegg som BIR Avfallsenergi og håper å kanskje få anvendt noe av det jeg har lært her på universitetet i utplasseringen. Jeg har allerede fått lært meg masse og danner meg nye inntrykk og erfaringer hver eneste dag her. Det er veldig kjekt å få muligheten for praksisutplassering i utdanningsløpet vårt – og med det ville jeg takke for at dere ville høre litt om min praksishverdag!