Om i Morgen – Lea Paulsen

Hei bloggen!
Jeg og Sofie Sorteberg er så heldig og har fått praksisplass i stiftelsen Om i Morgen (OiM). Stiftelsen ble etablert i 2019 og er opprettet av studenter ved Universitet i Bergen. OiM har som mål å styrke og belyse tverrfaglig kunnskapsdeling om det grønne skiftet, samt øke fokuset på hvordan vi kan nå klimamålene.
Om i morgen har siden 2019 arrangert Norges største tverrfaglige klimakonferanse, «Vi må snakke om i morgen». Denne konferansen er laget av studenter, for studenter. I år ble konferansen avholdt 22. september i Grieghallen. Vi begynte i praksis i slutten av august, så vi var heldige som fikk være med på den siste planleggingen og promoteringen av konferansen. Temaet i år var «Net zero». På konferansedagen var ulike tanker og ideer samlet fra akademia, politikken og næringslivet om hvordan vi skal nå nullutslippsmålet.
Vi startet praksisperioden vår med å intervjue Ingvild Østby for et magasin som heter Aprill. Hun var praksisstudent i stiftelsen i fjor og har nå fortsatt å jobbe i stiftelsen. Hun ble intervjuet angående konferansen, men hun snakket også om hvordan det var å arrangere bedriftskveld. Dette gjorde praksisstudentene i fjor med tema «Teknologi, hav og bærekraft», og det ble stor suksess.
Sofie og jeg har jobbet med promotering i forkant av konferansen. Vi har stått på stand, hengt opp plakater, og vært aktiv på sosiale media. Det har vært spennende og utfordrende å stå på stand på NHH og på realfagsbygget på UiB.
På selve konferansedagen sto vi i inngangsdøren og ønsket velkommen, og hjalp til med registrering. Underveis tok vi hånd om bandet som kom, også var vi så heldig å få nyte god mat, og høre på resten av konferansen, samt den spennende debatten.
Nå har vi akkurat startet planleggingen av neste års bedriftskveld. Vi skal prøve å gjenta suksessen fra i fjor. I år vil bedriftskvelden ha temaet energi og teknologi på Vestlandet, og ha en kapasitet på ca. 250 studenter. Det vil bli stands fra ulike bedrifter og noen bedriftspresentasjoner i løpet av arrangementet. Det viktigste vi holder på med nå er å fastslå dato, opprette budsjett og søke om midler. Etter dette skal vi kontakte ulike relevante bedrifter, her vil fokuset ligge på energi og teknologi selvfølgelig, men også lokale bedrifter innenfor fagfeltet vil blir prioritert. Jeg synes det er veldig spennende å få bli bedre kjent med ulike bedrifter som også er relevant for meg etter praksistiden er over.
Vår arbeidstid er veldig fleksibel, noe som passer meg og Sofie bra i en ellers travel hverdag. Vi kjenner hverandre godt fra før, jeg synes vår kommunikasjon er veldig bra, både mellom oss, men også med stiftelsen. Vi bruker Teams for kommunikasjon noe som gjør det enkelt å holde seg oppdatert fra de ulike kontaktpersonene i stiftelsen. Vi er veldig glade for den networkingen vi får være med på, og jeg gleder meg til fortsettelsen i Om i Morgen!