Meteorologisk institutt – Sander Bjørnstad

Hei! Mitt navn er Sander, og denne høsten gjennomfører jeg min praksisperiode ved Meteorologisk Institutt, sammen med Ingrid. Meteorologisk Institutt er lokalisert på Geofysisk Institutt og har et variert arbeidsområde som inkluderer klimatologi og oseanografi. De har også ansvar for drift og oppdatering av nettstedet yr.no. I løpet av vår tid her har vi fått en innsikt i deres mangfoldige oppgaver og har deltatt i spennende prosjekter.

Blant de oppgavene vi har blitt kjent med, er arbeidet med værvarsling for ulike flyplasser i Norge. Dette har spesiell relevans for flyplasser på Vestlandet og Gardermoen, hvor pågangen er stor. Det har vært fascinerende å se hvordan meteorologene samler og analyserer data for å gi nøyaktige værvarsler til flyplasser.

Vi har også hatt muligheten til å delta i NOOS-konferansen, hvor meteorologer og forskere fra ulike selskaper og land presenterer planer og strategier for å optimalisere værvarslingen. Dette har gitt oss et innblikk i den internasjonale sammenhengen og samarbeidet som er nødvendig for å forbedre meteorologiske prognoser.

Videre har vi deltatt i interne møter ved instituttet, hvor vi blant annet fikk høre en amerikansk forsker presentere informasjon om håndtering av oljesøl og strategier for opprydning etter slike hendelser. Dette understreker betydningen av meteorologi i miljøhensyn.

Selv om vi har fått oppleve en rekke interessante hendelser og prosjekter, har hoveddelen av vår tid vært viet et pågående prosjekt i Antarktis. Her har Meteorologisk Institutt målt bølgeaktivitet ved hjelp av en hovercraft ved navn SABVABBA. Denne hovercraften er utstyrt med en SFY (Small Friendly BuOY), som består av enkle og kostnadseffektive komponenter som likevel gir nøyaktige målinger. Inne i bøyen har vi installert en GPS-tracker for å overvåke bølgene. GPS-en drives av alkaliske C-batterier, som er et tryggere alternativ enn litiumbatterier i vannmiljøet. Trackeren sender data med et forhåndsinnstilt intervall eller når minnet er fullt. Deretter må dataen tolkes ved hjelp av Python-programmering. Vi har utviklet en kode som leser av og analyserer dataene, og som gir oss et detaljert bilde av bølgeaktiviteten i området.

De siste ukene har vi hovedsakelig arbeidet med testing og vedlikehold av GPS-trackerne for å sikre at de fungerer korrekt og for å overvåke batterilevetiden. Dette har gitt oss verdifull erfaring i teknisk problemløsning og datalogging.

I tillegg har vi bidratt til korrekturlesing og skriving av artikler for Store Norske Leksikon som omhandler ulike klimarelaterte emner. Dette har vært en lærerik opplevelse, da jeg har måttet sette meg grundig inn i komplekse begreper og fenomener innen klimatologi for å formidle dem på en forståelig måte for leserne. Det har også understreket viktigheten av å formidle vitenskap på en tilgjengelig måte for allmennheten.

Min tid ved Meteorologisk Institutt har vært både lærerik og inspirerende. Jeg har fått innsikt i en rekke spennende prosjekter og oppgaver innen meteorologi og klimatologi, samtidig som jeg har bidratt til viktig arbeid med bølgeovervåking i Antarktis og kunnskapsformidling gjennom artikler. Jeg ser frem til fortsettelsen av min praksisperiode og til å lære enda mer fra dyktige fagfolk ved instituttet.