Heisann! Jeg heter Thea, og er dette semesteret i praksis hos Bergen Engines, med tilholdssted på Hordvikneset.
Bergen Engines AS bygge medium-speed væskedrevne og gassdrevne stempelmotorer for marine og landbaserte applikasjoner. De bygger ikke bare mid-speed motorer, men også generatorsett, leverer modulære kraftproduksjonsanlegg og partnere for komplette nøkkelferdige mikronettkraftløsninger. På Hordvikneset gjøres alt fra innkjøp av komponenter, utvikling av motorer, bygging og testing samt kundetilpassing.
I mitt første møte med Bergen Engines ble jeg tatt godt imot av kontaktperson, og fikk et lite overblikk over arbeidsoppgavene det var forventet at jeg skulle arbeide med i den kommende praksisperioden. Av den grunn at jeg var uten medstudent, var jeg så heldig å kunne sitte på kontoret sammen med en av de hyggelig ansatte, noe jeg selv satte stor pris på. Vi tok også en omvisnisning i motorfabrikken å fikk da se motorene fysisk i fabrikken, både byggelinje og på prøvekjøring. Dette var veldig gøy, fordi det gir et innblikk i at det man arbeider med til slutt blir et produkt, i tillegg var omviser særlig engasjert og brukte de tre timene med omvisning på p knytte det vi så opp mot det jeg skulle arbeide med senere.
Mine arbeidsoppgaver går ut på derating. Som omhandler det at driften av en enhet er mindre enn dens nominelle maksimale kapasitet for å forlenge levetiden. Dette ble gjort ved å generere tall til en ny database for motordata for ulike motorer på diverse høyder/temperaturer/turtall/emisjoner osv. Hvor det brukes motorsimulering med eksisterende modeller i simuleringsprogrammet GT (Gamma technologies). Dette kombineres med ladeluftkjøler i eget program.
Ladeluftkjøler blir brukt til å kjøle ned ladeluft etter å ha passert turbolader, men da før entret motor. Tanken er da å returnere luften med en lavere temperatur, for å oppnå optimal kraft fra forbrenningsprosessen i motoren. Det er en varmeveksler som brukes på turboladet og superladet intern forbrenningsmotorer for å forbedre sin volumetriske effektivitet ved å øke inntaktsluftens ladningstetthet ved isokorisk kjøling. En reduksjon i luftinntakstemperaturen gir en tettere inntaksladning til motoren og lar mer luft og drivstoff forbrennes per motorsyklus, noe som øker motorens ytelse.
Data fra simuleringsprogram og ladeluftkjølerprogram legges begge inn strukturert og viderebehandles i regneark før videre import til database. For en del motorer vil det være nødvendig med sjekk av simuleringsmodell mot måledata, og evt. kalibrering av modell, før simulering av ulike kombinasjoner kan begynne.
Ser fram til resten av praksisperioden hos Bergen Engines, og er veldig fornøyd med oppholdet så langt.
– Thea