Onesubsea – Berthine Cornelie Krohn de Lange

Hei, mitt navn er Berthine og jeg går andre året på Energi sivilingeniør på universitet i Bergen. Dette året er jeg i praksis på Onesubsea Schlumberger på Sandsli sammen Ingeborg, Håvard og Simen. Onesubsea er et Schlumberger-firma, som har hovedkontor i Houston Texas. Firma er en Subsea-leverandør for Subsea olje og gassmarked. De har over 5000 ansatte i 23 forskjellige land, før 2013 var de også kjent som Framo Engineering.

Vi ble plassert innenfor process avdeling, men Simen var mer interessert i å jobbe med selve pumpen og han fikk derfor bytte avdeling. Så nå er det vi tre som jobber sammen med oppgavene. Etter korona har det blitt større frihet i firma til å jobbe hjemmefra, de trenger kun å være på jobb 2-3 dager i uken. De har derfor ikke faste kontorer og man må book rom for hver gang man drar på jobb. I begynnelsen hadde vi litt problemer med å få booket, men nå fungerer det og vi liker å booke et tremanns rom og noen ganger et møterom hvis det rommet allerede er booket. Vi er på praksis to ganger i uken, vi begynner ofte dagen kl 9 og avslutter den i halv 4 tiden. Vi spiser alltid lunsj kl 12, her kan du plukke og velge hvor mye du vil ha til en billig penge.

De ansatte som jobber her, har vært veldig hjelpsomme og vært flinke til å forklare hvordan systemene fungerer og hvordan man skal løse oppgavene de har gitt oss. Oppgavene er lagt frem på en tydelig måte og det er muligheten til å stille spørsmål.

For de ansette er det mange obligatoriske tester som skal gjøres hvert år, vi måtte også gjøre disse testene så i begynnelsen brukte vi en del tid på det, men nå begynner vi å bli ferdig. Til nå har vi fått tildelt to forskjellige oppgave, den ene oppgaven handlet om endring av barriere fluid og på den andre skal vi utvide en database som noen studenter begynte med i sommer. Denne databasen er en oversikt over eldre og nyre prosjekter. Denne oppgaven fikk vi akkurat, så vil holde på denne noen uker til. Videre er det snakk om å få en oppgave fra en annen avdeling, så det blir spennende å se.

Jeg trives veldig godt og synes praksis her er spennende og et sted med høyt læringsutbytte. Så gleder meg til å se hva som skjer videre.