Element One Energy – Charlotte Harris

Hei!
Mitt navn er Charlotte og dette semesteret er jeg utplassert hos Element One Energy AS sammen med Eirik og Åshild. Element One Energy, også kjent som EOneE er et relativt nytt oppstartsselskap som jobber med grønn hydrogenproduksjon. EOneE ble etablert i 2021 av Anders Kvåle som er CEO i selskapet, det er også Anders som har ansvar for oss under praksisperioden. Per i dag har Element One Energy 6 ansatte og har kontorer hos Vestlandets Innovasjonsselskap, VIS. VIS har lokaler på Villvitesenteret hvor kontorer leies ut til diverse oppstartselskaper. I lokalene her er det derfor mye som skjer og gode muligheter til å slå av en spennende prat under kaffepausene! På bygget har vi vært så heldige å ha fått et eget kontor hvor vi kan jobbe med hovedoppgaven vår for praksisperioden, som jeg skal fortelle mer om seinere.

De første ukene av praksisperioden har for det meste gått til å lese oss opp på hydrogenproduksjon ved elektrolyse og gå inn i dybde på teknologien som benyttes. Dette har tatt mye tid, men også vært veldig lærerikt og viktig for at vi skal kunne løse hovedoppgaven for praksisen! Vi fikk også en super mulighet til å være med til HVL for å teste protomodellen av elektrolysecellen. Protomodellen benytter blant annet trådløs energioverføring fra selskapet Altered Power, som også er et selskap Anders har startet. Vi er nå tredje kullet med elever fra Energi som har praksis hos EOneE og skal jobbe videre med arbeidet som ble utført av de to tidligere kullene med praksiselever. Arbeidet de har gjort har vært med på å utvikle protomodellen, og det planlegges nå på å få til enda en test-dag av protomodellen og da også invitere de tidligere praksiselevene for å vise resultatene av arbeidet de har gjort. Forhåpentligvis får vi muligheten til dette i løpet av høsten!

Fordelen med å være i praksis hos et start-up er at det er mye arbeid som må gjøres og vi får derfor gode og relevante arbeidsoppgaver. Vår hovedoppgave i praksisperioden går ut på å lage en modell for å kunne regne på totaleffektiviteten av systemet for en PEM-celle, både med og uten en deoksiderer, i tillegg til å lage en modell for gass-crosover. Vi har akkurat begynt på den første delen av oppgaven. Her bruker vi Python til å lage en kode som skal regne ut totaleffektiviteten. Dette er en relativt tidkrevende oppgave ettersom at det er mange delprosesser å ta hensyn til, men med godt samarbeid og litt hjelp fra de andre ansatte ser det ut som om vi skal klare å komme i mål.

– Charlotte