Institutt for Fysikk og Teknologi – Del 2

Hei igjen, da var det tid for blogg nr. 2. Det har skjedd mye spennende i praksis-utplassering siden sist blogginnlegg. Jeg er utplassert på Institutt for Fysikk og Teknologi og er fortsatt med på Martin Fernø sitt team på deres CCS prosjekt. Siden sist har jeg hovedsakelig hatt to nye arbeidsoppgaver og blitt mer integrert i prosjektet, men også blitt mer utfordret og lært mer. Den ene oppgaven har vært teoretisk og den andre har vært mer «hands on». Jeg skal starte med å gå litt i detalj på den første oppgaven jeg hadde siden sist blogg.

Sammen med en av de ansatte fikk jeg ansvar for å programmere et skript for å analysere mikroskop bilder av sandkorn. Da brukte vi Python koding. Dette var spennende da jeg hadde emnet INF100 mitt første semester og var kjent med dette kodespråket. Så jeg har faktisk fått litt utbytte av studiekompetanse fra utdanningen, noe som var veldig kjekt. Dette skriptet besto hovedsakelig av to koder. Den ene delen hentet ut bildene og analyserte de. Dette ble løst ved å gå gjennom bildet pixel for pixel og lage en liste av alle punktene. Dermed laget vi løkker for å gå gjennom hver pixel og sjekke hvilen verdi de hadde på en fargeskala vi lagde. Videre ble bildet gjort om til et svart-hvitt bilde, basert på hvor hver pixel lå på farge skalaen. Vi kodet slik at de pixlene som lå over en viss verdi ble svart, og de under denne verdien ble hvit. Slik kom sandkornene tydelig fram i kontrast til bakgrunnen i bildet. Deretter ble størrelser målt; diameter, areal, omkrets osv. Vi måtte også kode slik at sandkornene som lå på kanten av bildet ikke ble med, da disse ikke ville vært korrekte i størrelse.

Den andre delen av koden gikk ut på å plotte disse verdiene. Vi kodet slik at vi fikk Excel filer med oversikt over de ulike størrelsene for hvert sandkorn, samt et annet Excel dokument med gjennomsnittlige verdier for alle størrelsene. Videre kodet vi slik at vi fikk histogrammer for maksimale og minimale verdier.

Dette var utrolig kjekt å få samarbeide med en annen ansatt med. Jeg fikk bruk for kode erfaringen min fra INF100, samtidig som jeg lærte mye nytt om koding. Han jeg jobbet med ga meg små deloppgaver, slik at hele oppgaven skulle bli mulig for meg å løse.

Videre arbeidsoppgaver som jeg har fått nå de siste ukene har vært med «hands on» arbeid. Jeg skal nå utføre eksperimenter som tilsvarer CCS prosjektet dette teamet jobber med, men i et rig som er mye mindre enn den ordentlige som blir brukt i forskningsprosjektet. Jeg skal gjennomføre alt det de gjør i virkeligheten, på egenhånd, bare i en mindre skala. Dette vil ikke ha noe direkte innvirkning for CCS prosjektet FluidFlower, men det vil gi meg mer forståelse for hvordan alt fungerer, slik at når jeg skal få mer data videre å jobbe med, så har jeg en bedre forståelse for hva som faktisk skjer. Så med litt hjelp, har vi startet med å syre-vaske og base-vaske sand. Deretter har jeg brukt en ristemaskin og siler, for å sortere sandkornene etter størrelse. Nå skal jeg bygge min egen geometri med denne sanden, i riggen, fylle den med vann, og pumpe inn CO2. Dette er utrolig kjekt å få lov til å gjøre. Jeg tror det å utføre flere slike små eksperimenter vil gi meg en mye bedre forståelse for hva som skjer i FluidFlower prosjektet. Det er også veldig relevant for fremtidige fag dersom jeg velger «prosess og energiteknologi» eller «reservoar og geoenergi». CCS er noe jeg har hatt interesse for lenge og jeg synes det er veldig interessant å få være med på et forskningsprosjekt som ar med nettopp dette å gjøre.

Det er selvsagt mange arbeidsoppgaver som blir utført av teamet jeg ikke har kompetanse til. Maskiner og målinger som jeg ikke har erfaring med. Men videre skal jeg få være med på målinger av permeabilitet. Her skal jeg få observere og være med i en grad, som gjør at jeg bidrar, men at arbeidet ikke avhenger av meg. De er utrolig flinke til å tilpasse gode arbeidsoppgaver til meg, som er utfordrende, men ikke umulige. Jeg merker at både programmering, men samt kjemi fag, har gitt meg kunnskap som jeg har hatt bruk for.

Nå er det ikke lenge igjen av praksisperioden, men jeg er allerede utrolig fornøyd. Jeg gleder meg til å fullføre denne arbeidsoppgaven jeg har nå, og kommer til å følge med på dette CCS prosjektet videre etter praksis. Folkene er veldig hyggelige og hjelpsomme, og jeg er takknemlig for erfaringen jeg har fått med å jobbe med et forskerteam på et institutt.