Greensight – del 2

Hei igjen!

Praksisperioden på 200 timer er over og jeg skal fortelle litt om hva jeg har gjort for Greensight siden sist!

I første halvdel av mars lagde jeg en oversikt over klimasatssøknader fra Agder fylke. Greensight har hjulpet flere kommuner i Agder med å skrive klimasatssøknadene sine. Klimasats er en støtteordning for kommuner og fylkeskommuner som vil kutte utslipp av klimagasser og bidra til omstilling til lavutslippssamfunnet. Du kan se den fulle oversikten over søknader her! På Miljødirektoratet sine nettsider finnes en oversikt over nye søknader i 2020. Fristen var 15.februar.

Nasjonalt er det levert til sammen 587 søknader. For 2020 er det i forslaget til statsbudsjettet satt av 180 millioner kroner til ordningen, der det også er foreslått å sette av 77 millioner for å øke bruken av null- og lavutslippsløsninger i fylkeskommunale hurtigbåtsamband.

Kategoriene som dominerer i Agder Fylkeskommune er «Forprosjekter for klimagassreduserende tiltak» og «Klimavennlig transport – gjennomføring av tiltak». Forprosjektene er typisk studier der søker skal se på muligheten for å redusere sine utslipp. Det kan også gå ut på å få en oversikt over eksisterende infrastruktur i kommunen, hvilke type transport de har og hva som er teknologisk tilgjengelig. Slike forprosjekter har som hensikt å kartlegge ulike områder kommunene vurderer å gå videre med på et senere tidspunkt. Søknader i kategorien for klimavennlig transport ønsker støtte til for eksempel innkjøp av el-sykler eller installasjon av ladepunkter for å bytte ut fossile tjenestebiler med elektriske.

En søknad inneholder en beskrivelse av tiltaket, med vekt på hvem, hva og hvordan. Søker må også svare på hvordan tiltaket vil gi reduksjon i klimagassutslippene, i tillegg ti hvilke andre virkninger søkeren ser for seg at tiltaket vil ha. For noen av kategoriene er det et mål om at tiltakene som får støtte skal ha spredningspotensial og overføringsverdi til andre fagområder eller kommuner, og være nyskapende ved å prøve ut nye løsninger. Søker må derfor i søknaden forklare hvordan tiltaket det søkes om kan bidra til noe av dette. Det ønskes også å oppgi på hvilken måte man kan måle klimaeffekten av tiltaket. Andre spørsmål som kan bli stilt er hvordan tiltaket kan bidra til varig kvalitets- og kompetanseheving mtp. klimavennlig areal- og transportplanlegging.

Fra midten av mars har jeg arbeidet fra hjemmekontor pga. koronaviruset. Fra hjemmekontoret har jeg skrevet ukentlige nyhetsbrev som har blitt postet Greensight sin blogg. I nyhetsbrevene presenterer jeg de mest spennende nyhetene fra uken før. Bloggen finner dere her!

hjemmekontor

 

Parallelt til skriving av nyhetsbrev, har jeg programmert et program i Java som gjør det enklere å registrere hydrogenprosjekter i hydrogenoversikten jeg tidligere har arbeidet med. Fra tidligere har jeg emnene inf100 og inf101. Da jeg tok emnene, hadde begge Java som programmeringsspråk. Disse fagene tok jeg i 2016/2017, og med unntak av MATLAB har jeg ikke programmert veldig mye siden. Jeg var først usikker om dette var noe jeg ville klare, men jeg sa jeg skulle søke litt rundt og gi det et forsøk. Jeg brukte noen timer på YouTube for å tørke støv av gammel kunnskap. Både jeg og bedriften er veldig fornøyd med resultatet! Resultatet ble et skjema der man kan registrere hydrogenprosjekter, og disse blir lagret i en egen fil. Dersom det for eksempel er ulike infrastrukturer i samme prosjekt, vil disse registreres på egne linjer i oversikten. Dette gjør det enklere når vi skal lage illustrasjoner og tjenester av dataene.

Her er et skjermbilde av skjemaet:

hydrogen

 

I praksis har jeg tilegnet meg ny kunnskap om spesielt hydrogen og hvordan utviklingen er i verden i dag. Gjennom arbeidet med registrering av hydrogenprosjekter verden over har jeg fått en bedre forståelse for hvor langt man har kommet i dag og hvilke muligheter det er for videre utbygging av infrastruktur. Gjennom klimasatsarbeidet har jeg også fått et innblikk i hvordan man ved hjelp av støtteordninger kan motivere til grønn omstilling. Ved å lese nyheter om hydrogen har jeg også fått et innblikk i hva som bør gjøres for at hydrogen skal kunne konkurrere med fossile brensler. Det har vært lærerikt å kunne ha fokus på ett hovedområde.

I praksis har jeg også fått øyne opp for programmering. Jeg har alltid hatt interesse for programmering, men samtidig har det vært vanskelig og krevende. At jeg nå har klart å lage mitt eget program som fungerer, har gitt meg bedre selvtillit på dette området. Det er ikke umulig at jeg velger flere fag innen informatikk i fremtiden. Tidligere har jeg avskrevet dette, men gjennom praksis har jeg innsett at dette kanskje er noe for meg likevel.

Etter at koronaviruset brøt ut i Norge har jeg jobbet hjemmefra. For min del har ikke dette vært noe problem, ettersom jeg ikke er avhengig av andre eller annet utstyr for å utføre oppgavene jeg har arbeidet med. Jeg jobber selvstendig og er vant til å jobbe hjemmefra gjennom studier. Kvaliteten på arbeidet har ikke blitt påvirket av å ha hjemmekontor.

Hver dag har Greensight morgenmøte kl. 9 og jeg har deltatt på dette tirsdager og fredager. Faste daglige møter har gjort det enklere å holde på rutinene og kontakt med de andre gjennom dagen er viktig. Jeg har bare positive erfaringer med digitale møter. Greenstat har ansatte i Arendal og det er veldig enkelt å ha kontakt med dem i et virtuelt arbeidsfellesskap. Digitale møter er derfor ikke ukjent for Greenstat og Greensight og har blitt gjennomført før koronapandemien brøt ut. Vi har også hatt quiz via videomøte som var veldig artig. Det er viktig å holde på det sosiale man har gjennom en arbeidsplass, spesielt i tider som dette.

Jeg har hatt et lærerikt halvår og har takket ja til å fortsette hos Greensight i en deltidsstilling 😀 Det er jeg veldig takknemlig for og jeg ser frem til videre samarbeid!

Håper du som leser bloggen har fått et innblikk i hvordan det er å være i praksis!

– Celine