Praksis hos Siemens Gamesa #2

Hei igjen!

Dette er et kort blogginnlegg om siste delen av min periode som praksisstudent i Siemens Gamesa Renewable Energy (SGRE).

Første dag i praksis etter sist blogginnlegg hadde jeg et møte med HR-sjefen i SGRE. Siden han sitter på kontoret i Oslo foregikk dette møte over Skype. På møtet snakket vi litt om arbeidsoppgaver videre; både HR-relaterte oppgaver, og at de trengte å få overført riktige filer og informasjon over på Workspace. Workspace er en felles arbeidsplattform der det bl.a. er lett å dele dokumenter o.l. med hverandre. Jeg så veldig frem til å hjelpe til med dette, og skulle i et møte ang. dette 12. mars.

I mellomtiden fortsatte jeg med arbeidsoppgaven min fra sist med å hjelpe kommersiell prosjektleder med å jobbe med økonomien rundt en av vindparkene i region Nord. Jeg hadde tidligere problemer med et av programmene, SAP, men disse dataproblemene ble heldigvis fikset opp i  🙂

I forrige blogginnlegg snakket jeg også litt om Hywind Tampen prosjektet (du kan lese om prosjektet her: https://www.siemensgamesa.com/newsroom/2019/10/191031-siemens-gamesa-hywind-tampen) og tanken var at jeg skulle bli mer involvert i prosjektet der det var mulig. Veldig spennende!

Siemens Gamesa er veldig opptatt av sikkerhet!
«Don’t og all-in! Even when playing with the best hand you can still have an accident» #safetyismychoice!

I uke 11 ble alle ansatte i SGRE beordret å ha hjemmekontor pga. COVID-19. Dessverre var ikke min PC klargjort for hjemmekontor før korona-situasjonen skjedde. Derfor får jeg dessverre ikke avlagt flere praksistimer. Det er utrolig synd at praksisperioden min skulle være ferdig så tidlig. Videre skal jeg derfor heller fortelle litt om hvilke kunnskaper jeg har brukt og nye kunnskaper jeg har tilegnet meg gjennom praksisperioden.

Gjennom studieløpet så langt har det vært mange teoretiske matematikk- og fysikkfag. Avdelingen jeg jobber i er en service-avdeling, og selv om arbeidsoppgavene inneholder økonomi er det ikke den samme teoretiske matematikken vi har i graden som blir brukt. Jeg tror heller at det er de mer overførbare ferdighetene man har opparbeider seg gjennom studiet som jeg har fått mest bruk for. Dette er f.eks. hverdagsstruktur, møtekultur, god arbeidsmoral og samarbeid med andre. I praksisperioden har jeg måttet lære meg nye programmer, noe som har gått greit ettersom jeg lærer fort og er flink til å holde orden på flere ting samtidig. Dette tror jeg er egenskaper som jeg har fått gjennom studiet.

Et fag som har inneholdt økonomi og forretningsforståelse er ING101 (fra HVL). Dette, sammen med energi-fagene ENERGI101 og ENERGI230, er kanskje de mest relevante fagene i denne praksisbedriften. Selv om jeg ikke har fått direkte bruk for kunnskapene mine om vindkraft som energiressurs og dens fordeler og ulemper er det likevel kunnskap som er kjekt å kjenne til når man jobber i en bedrift der vindkraft er en essensiell del av virksomheten. F.eks. kan det være hensiktsmessig å vite når vindturbiner har størst effekt for å forstå at det kan være gunstig å ha teknikere på jobb utenom tradisjonell arbeidstid.

For å ta igjen tapt praksistid må jeg skrive en prosjektoppgave om kjernevirksomheten i Siemens Gamesa. I disse koronatider er dagene veldig annerledes, men det er bare å stå i det og gjøre det beste ut av situasjonen!

Gjennom praksisperioden har blitt mer sikker på at jeg ønsker å spesialisere meg innen vindkraft, og etter å ha fått en smakebit på Hywind Tampen prosjektet ønsker jeg å lære med om havvind! Ettersom flere i teamet har bakgrunn innen økonomi har jeg også fått en økende interesse av å lære mer om energimarkedet i verden. Til høsten (2020) har jeg planer om å dra på utveksling til København (DTU) og da ønsker jeg bl.a. å ta fagene «Offshore Wind Energy» og «Energy Economics», og jeg tror mye av denne interessen kommer fra å ha vært praksisstudent i SGRE.

Jeg har hatt en utrolig spennende og lærerik periode som praksisstudent i SGRE! Det er utrolig bra at vi som studenter får denne muligheten gjennom studiet.
Tilslutt må jeg få takke teamet i SGRE for å ha tatt meg godt imot og vært gode arbeidskollegaer. Det er utrolig dumt at praksisperioden ble så kort, men jeg hadde en bra tid i bedriften så lenge det varte.

Tusen takk for meg!
Fremtidige energistudenter må virkelig glede seg til praksis!

-Tiril