Praksis hos Siemens Gamesa #1

Hei!

Mitt navn er Tiril, og jeg er praksisstudent hos Siemens Gamesa Renewable Energy (SGRE).

Siemens Gamesa er en ledende leverandør av vindkraftløsninger. I Norge er Siemens Gamesa en viktig driftsorganisasjon som jobber for å drive service og vedlikehold på SGRE sine vindparker.

Siemens har et veldig fint og moderne kontor i Bergen. I første etasje er det resepsjon, gode møterom og et «teknologirom» med 3D-printere og roboter man kan leke seg med.
De ansatte sitter i andre etasje, og her pleier det ikke å være kunder innom. Her sitter vi i et åpent kontorlandskap, og gjengen sitter samlet over 5 rader. Denne etasjen er i tillegg utstyrt med både kantine og flere kaffemaskiner 🙂

Avdelingen jeg jobber hos består av personer med ulik bakgrunn; bla. med utdannelse innen økonomi og ingeniørfag. Avdelingen jobber med service.
Jeg har allerede merket meg noen av teamets mange daglige rutiner, f.eks. at gylden lunsjtid er kl. 10.44 på et fast bord i kantinen, BT-quiz etter lunsj, en time ståing ved kontorplassen for å endre arbeidsstilling, og «torsdags-energistrekk» med en PT fra Sats. Det er kjekt at man kan bryte opp arbeidsdagen litt med slike aktiviteter innimellom.

Siemes sitt hovedkontor i Bergen ligger i Kanalveien 7.
Dette er et veldig fint og moderne bygg!

Første praksisdag møtte jeg opp i resepsjonen og fikk deretter hilse på min kontaktperson, Monica, som er leder for serviceavdelingen.
Dagen gikk til oppstart av PC, få adgangskort, omvisning og ikke minst hilse på nye kollegaer.
Monica og jeg hadde også et møte hvor vi snakket litt om forventninger og arbeidsoppgaver.
Her er noen av arbeidsoppgavene vi snakket om:

• Etablere rutine for kontroll av kursbevis og helseattest for alle teknikere som jobber i Norge
  • Tollfakturaer i forbindelse med retur av materiell og verktøy
  • Bedre lageroppfølging – endring av rutiner
  • Oppdatere månedlig produksjonsstatistikk for vindparkene
  • Stenge SO’er i SAP

Det vil mest sannsynlig komme flere og andre oppgaver etter hvert.

Den første dagen gikk også til å bli kjent med bedriften gjennom å få se på deres Intranet/Sharepoint og Yammer, som er sider der informasjon, nyheter o.l. blir delt. På Yammer blir det delt innblikk i folk sin arbeidshverdag, og det er en fin måte for de ulike kontorene og teknikerne å holde hverandre oppdatere på. Eksempler på innlegg er introduksjon av ny ansatt, informasjon om IT problemer, og ikke minst «God Helg»-innlegg med fine bilder fra en av vindparkene <3.

Alle ansatte må gå med kortet sitt synlig når man befinner seg i lokalet.

De første dagene i praksis gikk stort sett til møter. Siemes Gamesa har et teknologisamarbeid med Equinor og gjennom deltagelse på et møte med dem fikk jeg et innblikk i et av de veldig spennende prosjektene; Hywind Tampen.

Hywind Tampen er en planlagt vindpark som vil bli verdens største flyende offshore vindpark. Det skal være 11 turbiner som vil gi en effekt på 88MW. Tampen er et område mellom to oljefelt. Det spesielle med denne vindparken er at den skal levere vindenergi for å drive disse offshore olje- og gassplatformene. Dette skal hjelpe Equinor med å kutte mange tonn CO2-utslipp.
Vil du lese mer om prosjektet kan du klikke deg inn her: https://www.siemensgamesa.com/newsroom/2019/10/191031-siemens-gamesa-hywind-tampen

Møtet jeg deltok på var et hyggelig «kick-off»-oppstartsmøte. Der ble det bl.a. presentert noen milepæler for prosjektet som etter planen skal være i drift i slutten av 2022. Her var det deltagere fra SGRE, både fra Norge og internasjonalt, i tillegg til representanter fra Equinor. Det var utrolig kjekt å få være med et slikt møte da jeg er veldig interessert i havvind!

Slik ser kontorplassen min ut.
Her sitter jeg foran to store eksterne skjermer og jobber mye i Excel og SAP.
Kaffekoppen er parat, og det blir fort en del turer frem og tilbake fra kaffemaskinen 😉

Videre ble praksisen dessverre preget av mye dataproblemer, noe som var veldig kjedelig! På den positive siden har jeg lært at dette er en del av hverdagen og noe man mest sannsynlig også støter på flere ganger i arbeidslivet. Noen praksisdager utgikk pga. dette da flere av arbeidsoppgavene krevde spesielle tilganger og programmer som ikke virket med min konto. Heldigvis er gjengen her løsningsorienterte, og etter hvert fikk jeg begynne på arbeidsoppgavene mine ved å jobbe på noen andre sin konto i mellomtiden.

I det siste har tiden for det meste gått til å hjelpe Mette, kommersiell prosjektleder, med å jobbe med økonomien rundt en av vindparkene. Jeg studerer bl.a. ulike POer (Purchase Order) for SGRE-utstyr og deres tilhørende fakturaer. Jobben foregår for det meste i SAP og Excel, og krever at man kan holde god oversikt over informasjonen som skal samles inn. Nå har jeg lært meg mange nye tips og triks i Excel!

På PC-en er det klistret på en lapp med samarbeidskriterier.
Dette er det sikkert mange som kan lære noe av!

Om litt over en uke skal jeg i et Skype-møte med HR-sjefen som sitter i Oslo, det blir spennende!
Det brukes mye Skype i bedriften for å få holde kontakt med kollegaer som sitter i andre deler av landet og ikke minst internasjonalt.

Jeg er veldig spent på hva praksisen kommer til å gi meg av erfaring videre!
Det er utrolig kjekt å ha muligheten til å få relevant arbeidserfaring som en del av studieløpet!