Hei igjen! Da var tiden kommet for å publisere det andre (og siste) blogginnlegget fra praksisperioden. Vi begynner å nærme oss slutten på de 200 innholdsrike timene i praksis, og det er veldig trist. Dette siste blogginnlegget vil inneholde det jeg og Athina har gjort den siste halvdelen av praksisoppholdet hos Bertel O Steen Power Solutions.
Etter forrige blogginnlegg fikk vi presentert den første oppgaven som bedriften ønsket at vi skulle se på. Den handlet om hvor lønnsomt batteribuffering vil være, hovedsakelig for en bedrift som BOS. Batteribuffering er når man lader opp batteriet når strømprisene er på det laveste, og bruke energi fra batteriet når strømprisene er på det høyeste. Vi konkluderte med at en slik batteribuffering ikke ville være lønnsomt for verken en husstand, eller en bedrift, da variasjonen i strømprisene i Norge ikke er store nok, og et slikt batteri er veldig dyrt.
Akkurat nå jobber vi med en helt annen oppgave, som ble så vidt introdusert i første blogginnlegg. Den handler om å se på ulike drivstoff som enda ikke er tatt i bruk, men som kan være aktuelle for maritim transport i fremtiden. Mer miljøvennlige alternativer. Vi sammenligner energiinnholdet og energikosten til blant annet metanol, LNG, ammoniakk, LOHC(liquid organic hydrogen carrier) og hydrogen. Ettersom vi har fått utfordret oss en del på Excel, har vi endelig begynt å få en progresjon i programmet. Derfor har vi i denne oppgaven laget en energikalkyle verktøy. Hvor man selv putter inn input om distanse og energibehov. Så vil total kost bli regnet ut, utifra hvilken energibærer en velger.
Det er Eirik og Arnstein i BOS, som delegerer oss oppgaver og gir oss veiledning. Eirik og Arnstein jobber med Business Development, men Arnstein er sjef for VP Zero Emission Solutions. Det har vært veldig spennende å ha fokus på den grønne delen. De er veldig opptatte av å holde seg oppdaterte, spesielt på utviklingen for maritim transport rettet mot det grønne skiftet. Jeg synes det har vært veldig god oppfølgning underveis på begge oppgavene. Eirik og Arnstein har tatt seg god tid til å ta oss med i et møterom slik at vi hele tiden kan fremlegge hvor langt vi har kommet og spørre eventuelle spørsmål vi har. Da har vi fått gode tilbakemeldinger og vet hva vi kan gjøre bedre.
Vi har gjort mye research for å finne informasjon som er relevant til oppgavene. Emnet ENERGI101 som vi hadde første semester har hjulpet oss med en mer helhetlig forståelse av det vi leser om. Ettersom man har et godt grunnlag fra emnet. I tillegg er emnet KJEM110 relevant, da vi får en bedre forståelse av batterier. Samtidig er det mye studiekompetanse som kunne vært nyttig, og som vi enda ikke har. Heldigvis har de gitt oss oppgaver som har vært utfordrende, men ikke umulige med den kunnskapen vi har fra før av ettersom vi kun er på 2 året i utdanningen.
Vi har lært utrolig mye i denne praksisperioden, og det har vært veldig gøy å få et innblikk i deres jobbhverdag. Spennende å se hvordan Bertel O. Steen Power Solutions møter problemer som er knyttet til det grønne skiftet. Ettersom vi er ferdig med den andre oppgaven, skal vi starte på en ny oppgave på tirsdag. Den har vi fått lite informasjon om, så det blir spennende.
Jeg og Athina ble invitert til BOS sitt julebord som var fredagen den 12. november. Det var veldig hyggelig å bli inkludert, og få muligheten til å snakke med flere av de ansatte hos BOS. Tusen takk til BOS Power Solutions for å ha gitt oss en spennende og lærerik praksisperiode. Veldig god oppfølgning, og en utrolig hyggelig arbeidsplass.