BKK – Plug, Del 2

Hei igjen!

Da har vi hatt praksis i litt over to måneder og det er tid for blogginnlegg nummer 2. I dette innlegge skal jeg snakke mer om hvilke oppgaver vi har jobbet med siden sist og hva dette skal brukes til. Jeg skal og fortelle litt om hvilke emner fra studiet som har vært relevant i praksis. Hvilke kompetanse som hadde vært nyttig og ha, men som man ikke har fått gjennom studiet skal også vurderes.

Siden sist så har hovedoppgaven til meg og Frida i Plug vært å kartlegge hurtigbåter i Norge. Per i dag er det ikke mange elektriske hurtigbåter, men flere elektriske hurtigbåter vil komme de neste årene. Her kommer Plug sin interesse inn. Ettersom Plug tilbyr landstrøm til ulike typer skip, vil det være naturlig at Plug ønsker å tilby landstrøm til kommende elektriske hurtigbåter. Oppgavene til meg og Frida har dermed gått ut på å finne og hente ut data knyttet til hurtigbåter. Det er spennende å kunne bidra til nye mulige satsninger i bedriften, og vi har dermed mer enn nok å fylle praksistimene våre med.

Selv om vi har hatt et nytt hovedprosjekt, har vi fortsatt holdt på med skipsdatabasen jeg fortalte om i forrige innlegg. Dette er en database som alltid må holdes oppdatert. I den forbindelse har vi fått i oppgave å kontakte rederier i kommende uker for å få den informasjonen som trengs. Ellers bidrar vi med andre løpende oppgaver om det er behov for det.

Ettersom vi bare går første semester på 2. året, så har vi jo praksis tidlig i studieløpet. Dette gjør at vi ikke har hatt så mange relevante emner enda. Det fører til at arbeidsoppgavene også blir noe begrenset, og man hadde gjerne fått mer ansvar om praksis hadde vært senere i studieløpet. Jeg synes emnet Energi101 har vært nyttig å ha hatt, i og med at dette har gitt oss litt grunnkunnskaper knyttet til energiressurser, utnyttelse av energi og elektrisitet. Jeg skulle gjerne hatt et emne som er knyttet til elkraft før praksis, spesielt siden elektrifisering er sentralt i både BKK og Plug. Å ha et slik emne først hadde gitt en større forståelse, og gjort det lettere å bidra i samtaler rundt slike tema. Arbeidsoppgavene vi har hatt har ikke krevd noe særlig med forkunnskaper, men de har vært relevante for bedriften, og dermed vært gøy å jobbe med. Det har gitt meg et større innblikk i det grønne skiftet, og gitt meg mye mer kunnskap innen elektrifisering, noe som jeg tar med meg videre i studiet.

Gjennom praksis har jeg fått sett ulike, spennende ting man potensielt kan jobbe med når man er ferdig utdannet. På denne måten har det vært fint å ha praksis tidlig i studiet, i og med at det gir mye motivasjon til fortsettelsen!

– Camilla