NORCE, del 2

Hei igjen!

Nå har jeg vært et par måneder i praksis hos NORCE. Dette blir andre og siste blogginnlegg for dette praksisoppholdet. Dette blogginnlegget kommer til å gå mer i dybde på hva jeg arbeider med hos NORCE og hva det skal brukes til videre. Det kommer også til å ta for seg hvilken emner og studiekompetanse fra utdanningen som har vært relevant under praksisperioden.

I løpet av høsten har jeg fått muligheten til å sitte inn på flere møter og se litt hvordan de på NORCE arbeider med Pilot-e prosjektet. Det har vært statusmøte for oss praksisstudenter hver onsdag. Her gir vi en oppdatering på hvor godt vi er i gang med ulike oppgaver. Annenhver fredag har det vært statusmøte for WP5 som er ledet av NORCE og annenhver tirsdag har det vært statusmøte for hele Pilot-e prosjektet. I disse statusmøtene har jeg fått høre litt om hva de ulike personene gjør og hvordan prosjektet går fram. Det blir diskutert problemstillinger knyttet til prosjektet. Jeg har også fått muligheten til å delta i koordineringsmøte for postdoc. De som deltok på dette møte jobber med energisystemer og bruker OpenModelica som er et verktøy jeg prøver å lære meg.

I forrige blogginnlegg fortalte jeg om at jeg jobber mest med prosjektet som heter Aurora Pilot-e. Dette prosjektet går ut på bygging av en hydrogenfabrikk på Mongstad som skal forsyne skip med flytende hydrogen. En liten korrigering fra første blogginnlegg er det at de har revidert deres mål for oppstart av Pilot-e prosjektet fra 2024 til 2025. Aurora Pilot-e prosjektet er et verdikjede prosjekt. Jeg har nå i flere uker arbeidet med et dokument om hydrogen verdikjede. Store deler av arbeidsdagene mine har gått til litteraturstudiet og jeg har lest flere vitenskapelige artikler og bøker om hydrogen og verdikjede. Oppgaven jeg fikk var å lage et sammendrag av hva et hydrogen verdikjede er og hvordan det relaterer til Pilot-e prosjektet. Dokumentet kommenterer også hvordan begrepet verdikjede oppstod og hva begrepet innebærer siden det er et flytende begrep. Det vil også se på hvilken verdi som oppstår i produksjonsprosessen. Planen er også å sammenligne begrepet verdikjede med begreper som forsyningskjede, energikjede og produksjonskjede. Dokumentet er ikke helt ferdig enda, men planen er å presentere det jeg har skrevet på WP5 statusmøte på fredag 19. November. Håpet er at dokumentet jeg arbeider med kan brukes som referanse til hva verdikjede innebærer videre i prosjektet.

Her er en oversikt over de ulike partnerne i prosjektet og de ulike stegene i prosjektet:

Det å få en forståelse av begrepet verdikjede har vært sentralt i praksisperioden min. Det er ingen felles forståelse for hva begrepet verdikjede innebærer enda. Slik jeg forstår det er verdikjede all verdi som skapes under produksjonsprosessen og parallelle prosesser og reguleringer som kommer på grunn av prosjektet. Jeg forstår verdikjede til å inkludere både verdien som skapes på hvert trinn i en produksjonsprosess og den økonomiske gevinsten i hvert trinn. Men det er ikke nok å kun se på verdien som skapes under de fysiske prosessene i produksjonskjeden. Verdikjede er et begrep som inkluderer alt som tilfører verdi. Pilot-e-prosjektet vil ha mange parallelle prosjekter og prosesser som også gir verdi. Verdi skapt gjennom de omkringliggende prosessene kan for eksempel være sosial aksept av hydrogen som drivstoff.  For at et prosjekt skal bli lønnsomt så er det viktig med en verdikjede som ser på hvor det er mulighet for forbedringer.

De siste ukene har jeg fått som oppgave å lære å bruke OpenModelica. OpenModelica er et åpent kildekode miljø basert på modelleringsspråket Modelica for modellering, simulering, optimalisering og analyse av komplekse systemer. OpenModelica blir også i økende grad brukt til simulering av energisystemer. Så langt har jeg bare gjort noen få opplæringsprogrammer med OpenModelica, hvor jeg prøver å bli kjent med hvordan programmet fungerer. Jeg har nå fått tilgang til en brenselcelle modell fra Sintef som jeg kan se litt på i OpenModelica. Planen er å utføre noe som minner om en sensitivitetsstudie med den implementerte modellen. Målet er å lære å bruke OpenModelica. Det er spesielt OMEdit jeg jobber med, det brukes for å lage, rediger og simulere Modelica modeller. OMEdit står for OpenModelica Connection Editor.

Her ser du en modell fra et av eksemplene jeg fikk i OpenModelica. Det er brukt OMEdit for å vise dette hydrogen delsystemet:

Det er flere emner fra universitet som jeg har hatt bruk for i denne praksisperioden. Pilot-e prosjektet har som nevnt tidligere som mål å produsere flytende hydrogen til den maritime sektoren. Hydrogen er noe vi har vært innom i energiemnet ENERGI101. Det har derfor vært ett nyttig emne for å bidra til dette prosjektet. ENERGI102 har også vært ett nyttig fag i praksisperioden ettersom vi i det emnet lærte å se på produkter fra start til slutt og lærte litt om produksjonskjede og energikjede. På grunn av OpenModelica har INF100 også vært nyttig siden det gav meg grunnleggende kunnskaper om programmering som har vært nyttig når jeg har lært å bruke OpenModelica. Det har også lønnet seg å ha litt bakgrunnskunnskap fra matematikk, fysikk og kjemi.

Det har vært veldig spennende å få følge Pilot-e prosjektet. Det tok litt tid å komme skikkelig i gang med oppgavene mine siden det var en del å sette seg inn i. Det har vært spennende å lære om verdikjede og hvordan NORCE arbeider med Pilot-e prosjektet og hvordan de løser ulike utfordringer. Jeg har fått sett hvordan prosessen er for et prosjekt når de søker om støtte som NORCE holder på med nå i prosjektet. Jeg har fått se hva som kreves av de som arbeider med Pilot-e prosjektet. Dette praksisoppholdet har vært en veldig lærerik opplevelse som jeg kommer til å ta med meg videre. Jeg har blitt godt ivaretatt av våre kontaktpersoner, de har alltid vært åpne for å hjelpe og har gitt meg varierte oppgaver som passer mitt nivå.

Audun