Hei, bloggen!
Det er Jovani her, tilbake med en spennende oppdatering angående praksisperioden min hos Skyss! Etter et par måneders arbeid med elektrifiseringsprosjektet mitt for bussene i Nord-Hordaland, er jeg nå i ferd med å fullføre slutten av analysen min og sluttføre den endelige rapporten.
I løpet av denne perioden har jeg jobbet med å samle og analysere data knyttet til de ulike rutene til bussene i Nord-Hordaland som skal elektrifiseres. Det har vært utfordrende, men med hjelp fra dyktige kollegaer har jeg jobbet meg gjennom løsninger om alt fra energiforbruk og ladebehov til vurdering av batterikapasitet. En viktig del har vært å utvikle scenarioer for å maksimere ladingen av bussene, slik at bussene kan kjøre dagsruten sin selv om distansen bussen kjører krever mer energi enn det som er tilgjengelig i batteriet.
Jeg har blitt god kjent med mobiliseringsteamet hos Skyss og har ukentlige statusmøter som har bidratt til at jeg får støtte og oppdateringer om elektrifiseringsprosjektet mitt, blant annet endringer i ruteplanene for bussene som må justeres for. De verdifulle tilbakemeldingene som jeg mottok fra kollegaene mine, viste meg at arbeidet mitt har praktisk verdi i planleggingen av kollektivtransporten og det var motiverende å se hvordan analysen og beregningene mine kan bidra til avgjørelser som former fremtidens kollektivtransport.
I analysen har jeg hovedsakelig brukt Excel for å analysere data og energiforbruk til bussene som skal elektrifiseres. Via Excel verktøyet har jeg beregnet nødvendige batterikapasiteter og ladebehov, med spesielt fokus på optimalisering av nattlading, mulig ladebehov på dagtid og muligheten for å bruke diesel til oppvarming for å bevare batterikapasitet til kjøring. En utfordring har vært å sikre at bussene kan fullføre rutene sine med elektrisk drift i Nord-Hordaland, samtidig som at miljørammer ikke overstiger.
Deltakelse i andre møter i kollektivtransporten har også vært svært verdifullt, hvor jeg har f.eks fått innsikt om hvordan bybane prosjektet til Åsane skal inntre. Her har vi diskutert alt fra tekniske til økonomiske løsninger og juridiske rammer for prosjektet. Skyss sin helhetlige tilnærming, som inkluderer beregning av kostnader, miljø påvirkning og infrastrukturtilpasning, har gitt meg innsikt i den planleggingen som kreves for å lykkes med en slik omstilling.
Rapporten min inkluderer anbefalinger basert på analysene, som valg av batteristørrelser, antall ladesteder og tilpasning av ladetider for å maksimere energien som kan brukes til kjøringen av ruten. Jeg håper dette kan bidra til Skyss sin videre arbeid og fremme en grønnere kollektivtransport i Nord-Hordaland.
Denne praksisperioden har gitt meg et nytt perspektiv på hvordan data og analyser kan brukes til praktiske og bærekraftige løsninger. Jeg er spent til å fortsette med energi og miljøprosjekter i fremtiden. Å være en del av Skyss-teamet har vært svært lærerikt, og jeg er takknemlig for å ha fått bidra til et prosjekt med stor samfunnsverdi. Nå som praksisperioden min nærmer seg mot slutten så ser jeg frem til å ta med meg disse erfaringene videre i studiene og arbeidslivet.