Norges Miljøvernforbund – Silje Welander

Hei igjen! Nå er det gått rundt 1 måned siden sist blogginnlegg Siden den tid har vi gjort mye lignende som tidligere. Vi holder enda på å finne informasjon om ulike energikilder. Vi har sendt ut litt forskjellige mailer rundt til forskjellige folk. Blant annet til Odfjell teknologi for å få tak i informasjon om geotermisk energi, og hvordan teknologien rundt oljeboring kan brukes til geotermisk energi. Norges Miljøvernforbund og Odfjell Technology har tidligere snakket om et samarbeid innenfor dette området.

Vi har også sendt mailer angående atomkraftverk, og da spesielt om teknologien bak små modulære reaktorer (SMR). Dette er kjernereaktorer som har en modulær oppbygning og er mye mindre enhetsstørrelse enn dagens kjernereaktorer. Disse er i størrelsesordenen 10-300MWe i motsetning til tradisjonelle kjernekraftverk som har en størrelsesorden på 700-1400 MWe. Disse har med fordel at transport, konstruksjon og produksjon blir forenklet. De skal ha en kortere byggetid, samt lavere kostnader og flere bruksområder enn dagens kjernekraftverk. Disse kan da potensielt bidra til å redusere klimagassutslipp og minske fotavtrykk i naturen, sammenliknet med andre fornybare energikilder. Vi har dermed prøvd å få svar på hvorvidt disse egner seg i Norge både når det kommer til sikkerhet, område og lønnsomhet. Her prøver vi å få et innblikk på de ulike synspunktene når det kommer til dette. Det er delte meninger når det kommer til sikkerhet bak disse kjernekraftverkene, noen som mener at med dagens teknologi er det svært sikkert, og at de er usammenlignbare med tidligere katastrofer med eldre teknologi. Andre mener det kan blir farlig blant annet med tanke på konflikt, da det er en sammenheng mellom kjernevåpen og kjernekraft. Denne informasjonen skal vi bruke til å lage et slags hefte, som forklarer fordeler og ulemper om de ulike energikildene.

Under denne praksis perioden har jeg lært mye relevant innenfor energifagene. Vi har fått en god gjennomgang om ulike fornybare energikilder, og lært om relevante positive og negative sider rundt disse. Vi har også lært hvor viktig det er å tenke kritisk til hva ulike offentlige energileverandører kommer med, samt være kildekritiske til det man leser på nettet.

Jeg har trives godt disse ukene vi har vært her på kontoret. De ansatte er svært imøtekommende og hyggelige. Det er spennende å se hva de jobber med her til daglig, og hvor mye lidenskap de har for jobben sin, noe som smitter lett over til oss. Dette har til syvende og sist vært noen veldig lærerike og trivelige måneder.