NORCE – Erik Svenskberg

Sup blogg, jeg har endt opp med å ha praksis i Norce, sammen med Sivert og to andre (de to andre er med en annen veileder). Norce er det nest største research senteret i Norge, med hovedkontor i bergen. Over 1000 ansatte og flere titalls nasjonaliteter representerer firmaet. Selskapet er indelt i tre divisjoner, en helse og samfunn, klima og miljø og teknologi divisjon. De fleste som jobber i selskapet har doktorgrad, så alle vi har snakket med i selskapet har gitt oss gode presnetasjoner, og gode samtaler når vi lurer på noe. Selskapet hadde en omsetning på 1.3 milliarder kroner i året 2022. Vi fikk en omvisnings av labratoriene, der vi også fikk en gjennomgang fra en doktorgrad student av hva hun drev på med og hva ustyret hun brukte gjorde.
I første møte vi hadde gikk vi igjennom informasjon om firmaet og om prosjektene til firmaet. Hyvalue er ett stort projekt som Norce er med på. Hyvalue er ett projekt som ser på hele prossessen til hydrogen, og ser etter løsninger til flere problemer, fra produksjon til og/med den kommersielle bruken. Dette er ett grønt projekt som flere organisasjoner er en del av, fra UIB og Norce til UIS og HVL. Hyvalue ble lansert i 2022, så det er ett veldig ungt og ambisiøst prosjekt.
Vi har hatt flere presentasjoner fra forskjellige forskere om hva de driver på med, alle om hydrogen eller CO2 lagring. Presentasjonene har vært noen planlagte fra veileder, og noen fra andre ansatte som har komt å snakket med oss, og disse handlet blant annet om såpe, CO2 lagring, hydrogen lagring OSV.
Vi fikk også våre første oppgaver, som har blant annet vært hjelp til en hjemmeside, finne relevant info til neste møte, høre på relevante podcaster osv. Den ene oppgaven handlet om hvordan trykket og temperaturen til CO2 påvirker viskositeten til elementet, dette brukte vi videre i møte vi hadde, der vi lærte om hvorfor dette er viktig informasjon, hva informasjonen kan brukes til osv.
Vi fikk en omvisnings av labratoriene senere, der vi også fikk en gjennomgang fra en doktorgrad student av hva hun drev på med og hva ustyret hun brukte gjorde. Vi skal tilbake på labratoriene senere, så det vil bli meget spennende.
De neste ukene vil bli spennende, med mer labratorie og flere nye oppgaver. Norce er ett stort firma med mange ansatte og store ambisjoner, så å være med å se på hvordan de driver er svært lærerikt.