Kinect Energy – Marte Ljung

Hei igjen! Da var det på tide med mitt andre og siste blogginnlegg fra praksisperioden hos Kinect Energy. Vi er to praksis studenter her og jeg har dermed fått muligheten til å jobbe side om side med OL-mesteren Sven Skagestad. Etter ti uker på plass har vi nå kun to uker igjen, og jeg ønsker å gi en oppdatering på hva vi har jobbet med i forhold til vår oppgave om å aggregere PPA-er (Power Purchase Agreement). For å oppfriske litt: PPA er en langsiktig avtale mellom bedrifter og kraftprodusenter, designet for å sikre faste energipriser. Vi har sett mest på VPPA-er som er virtuelle eller finansielle PPA-er der kjøperen kjøper fornybare energisertifikater.

Vi har nå begynt å se på FMCG-markedet (Fast-moving consumer goods) som en kunde for en aggregert PPA. Vi har mer spesifikt valgt ut drikkevarer som for eksempel kaffe og te, og ser på om det kan være en mulighet å aggregere slike selskaper i en PPA. Vi har tatt i bruk et effektivt verktøy kalt The Business Model Canvas. Dette er en mal som hjelper oss med å utvikle forretningsmodeller, bestående av ni komponenter som til sammen utgjør virksomhetens forretningsmodell. Dette verktøyet gir oss muligheten til å utvikle klare og tydelige forretningsmodeller for produktet vårt, og kan beskrives som litt lignende et tankekart. Noen av de sentrale komponentene inkluderer partnere, kundesegment og kostnader. Gjennom denne modellen har vi kunnet utforske utformingen av det aggregerte PPA-produktet og få en dypere forståelse av dets innhold og innvirkning. En annen viktig oppgave har vært å fordele ansvarsområder for de ulike teamene som er involvert i PPA-prosessen, spesielt med tanke på aggregeringsprosessen. Noen av disse teamene er for eksempel marketing, direct sales og analytics. Vi har hatt noen møter og snakket med folk som har med disse teamene å gjøre for å få hjelp til denne delen av oppgaven vår.

Nå jobber vi med å implementere det vi har funnet ut av i en PowerPoint-presentasjon, og vi forbereder oss på å presentere dette for noen av de som jobber hos Kinect Energy som har vist interesse for oppgaven vår. Dette skal gjøres på engelsk da det er noen fra kontorer utenfor Norge som vil delta. Videre har vi hatt ukentlige møter med Carlos som holder til i Miami og jobber under HR hos Kinect Energy. Disse møtene fokuserer på viktige egenskaper i arbeidslivet, som for eksempel kommunikasjon og tidsstyring. Selv om dette er litt allmenn kunnskap, har det vært greit å få en oppfriskning.

Selv om praksisperioden har involvert mer business relaterte oppgaver enn jeg først forventet, har det vært svært interessant å få innsikt i en del av energibransjen jeg tidligere ikke visste så mye om. Erfaringen jeg har fått hos Kinect Energy har vist meg mangfoldet av karrieremuligheter innenfor energisektoren.