Elmera Group – Amanda Thonhaugen

Hei igjen bloggen!

Nå nærmer det seg slutten av praksisperioden min hos Elmera Group og jeg har kun et par dager igjen i Fyllingsdalen. Den siste perioden hos Elmera har jeg fremdeles jobbet med kartlegging av fleksibilitetsmarkedet i Norge, og da med spesielt fokus på forbrukerfleksibiliteten som kan aktiveres.

De siste ukene har det vært stort fokus i media på energimangelen i kraftsystemet vårt i Norge. Her er det spesielt bedrifters ønske om tilknytting til kraftnettet som byr på utfordringer da nettets kapasitet er nådd. Fleksibilitet innenfor spesifikke regioner kan bidra til å flytte toppene i kraftnettet og frigjøre kapasitet som kan bidra til å beholde bedrifter i Norge.

Da Norge er et land med mye fornybar energiproduksjon, spesielt gjennom vannkraft, står vi ovenfor spennende utfordringer med hvordan dette kan brukes for å generere fleksibilitet i et energimarked som snart er tomt for kapasitet. Hos Elmera har hovedfokuset mitt vært innenfor forbrukerfleksibilitet, det vil si hvordan en forbruker innenfor privatmarkedet kan påvirke strømnettet i sin nærhet.

Den store økningen av elbiler i Norge kan bidra til å flate ut denne utfordringen og spille en avgjørende rolle i å aktivere forbrukerfleksibilitet. Elbiler fungerer ikke bare som et miljøvennlig alternativ til tradisjonelle biler, men de representerer også en stor kilde til fleksibilitet i strømnettet. Elbilbatterier fungerer ikke bare som lagringsenheter for energi, men de åpner også døren for muligheter for lagring og utveksling av energi.

En av de spennende aspektene ved fleksibiliteten til elbilbatterier er implementeringen av smart-ladning. Smart-ladning gir elbileiere muligheten til å planlegge ladningen i tider med lav etterspørsel på kraftnettet og lavere strømpriser. Ved å utnytte periodene med lavere belastning på strømnettet kan forbrukere bidra til å jevne ut belastningen, spesielt i perioder med høy etterspørsel.

En annen ny teknologi som blir stadig mer relevant er V2G, eller Vehicle-to-Grid teknologi. Dette konseptet går utover kun ladingen av elbilbatterier, men innebærer også at elbilene kan returnere strøm til nettet i perioder med behov for det. Dette bidrar til å skape et større samspill mellom elbiler og strømnettet, og har potensial til å utgjøre en betydelig forskjell i håndteringen av energimangel.

Det er selvsagt også utfordringer knyttet til å integrere fleksibiliteten til elbiler på en effektiv måte. Dette krever ikke bare utvikling av teknologiske løsninger, men også bevisstgjøring og utdanning blant elbileiere. Forståelse for potensialet og utfordringene som følger vil være nøkkelen til å maksimere denne ressursen.

Nå som min praksisperiode nærmer ser slutten blir det spennende å følge Elmera Groups planer videre. Med stadig mer avanserte teknologiske løsninger og et voksende antall fleksible ressurser som kan aktiveres i strømnettet er jeg optimistisk til den positive rollen de vil spille i å støtte et mer fleksibelt og bærekraftig energisystem i Norge.

Det har vært utrolig lærerikt og spennende å jobbe i et team som arbeider med å forme fremtiden til energibransjen.

Amanda