Bergen Engines – Atle Laakso

Hallaien!

Atle her, og dette semesteret var det min tur til å være i praksis hos Bergen Engines.

Først og fremst er det kjekt å vite hva denne bedriften driver med, før jeg forteller om arbeidsoppgavene jeg har fått tildelt.
Så, Bergen Engines AS bygger rett og slett medium-hastighet forbrenningsmotorer, hvor væske eller gass brukes som drivstoff. Som regel drives de av diesel eller naturgass, og én og samme motor kan med enkle justeringer drives av begge to. Mottoet til Bergen Engines er «On land. At sea.» – disse motorene brukes altså både på land og vann! Mer spesifikt som fremdriftsmotorer i fartøy eller i generator sett.

Står dette i samsvar med de grønne verdiene til nåtidens samfunn, tenker du kanskje nå? Vel, det er jo ikke å skyve under teppet at vi kommer til å være avhengig av fossilt brensel i alt for lang tid fremover, dessverre. Forbrenningsmotorene til Bergen Engines, med god virkningsgrad, vil spille en viktig rolle i overgangen mot en fremtid med null utslipp. Spesielt med bruk av naturgass som drivstoff, som er det reneste fossile brenselet vi har. For hva gjør vi når fornybare energikilder som sol, vind og vann ikke strekker til? Da står bergensmotorene klare for å gi oss det lille ekstra (haha, her virker det kanskje som jeg har blitt satt hos salgsavdelinga, men det er helt sant). I tillegg gjør Bergen Engines seg klar for fremtidens miljøvennlige drivstoff, og allerede i dag blandes hydrogen inn i naturgassen for å gjøre den hakket mer miljøvennlig.

Denne bedriften, som ble etablert i 1855, har vært en viktig del av Bergens industrihistorie. Siden 1946 har det blitt bygd over 7000 motorer her, og over halvparten er fortsatt i bruk. Kontaktpersonen min hos BE har full kontroll på historien til bedriften, og viste meg disse videoene fra hvordan det ble gjort i gamledager: https://www.youtube.com/@MotorproduksjoniBergen

Når det kommer til mine arbeidsoppgaver i praksis hos Bergen Engines, ble jeg satt til å fortsette arbeidet fra fjorårets praktikant. Altså å fylle en database for intern bruk med data for ulike motorer på diverse høyder, temperaturer, turtall, utslipp osv. Dette gjøres ved å kjøre simuleringer med komplekse digitale modeller. Så langt har jeg og min kontaktperson jobbet med å justere inn en av de tidligere modellene for å møte spesifikke utslippskrav – noe som har vært nokså komplisert, ettersom at det er mange ting som må klaffe! Videre skal jeg også regne på tilhørende ladeluftkjøler, noe jeg sikkert kommer til å skrive mer om i neste blogginnlegg.

Til tross for en del ventetid (simuleringene tar litt tid å kjøre) stortrives jeg hos Bergen Engines, og kompis Kurt (min kontaktperson) er kjekk å ha med å gjøre. Under ventinga får jeg nok av tid til å spørre om motorproblemer på egen gammel bil, for disse folka kan virkelig sakene sine!