Entro – Charlotte Marthinussen

Hei igjen!
Nå nærmer praksisperioden seg slutten, og det er bare et par dager igjen av tiden hos Entro. Praksisperioden har gått mye raskere enn forventet, og det føles nesten litt rart at vi snart ikke skal være der mer.
I forrige blogginnlegg skrev jeg litt om hvem Entro er og hva de jobber med, og dette har vi fått et enda bedre innblikk i siden sist. Vi har blant annet vært på flere befaringer, laget flere energimerker og 3D-scannet et stort bygg. Til dette formålet er 3D-scanning av bygg utrolig praktisk. Det tar kanskje litt lengre tid på befaring, men til gjengjeld har man alt av mål og bilder man trenger, og etterarbeidet blir lettere og mer effektivt. Det har tatt litt tid å lære seg alt rundt dette, og jeg føler meg absolutt ikke utlært, men jeg skjønner litt mer av hva det handler om. Jeg merker også stor forskjell på befaringer vi er på nå, sammenlignet med de første vi var med på. Man vet bedre hva man skal se etter og hva som er relevant for energimerket, og man har generelt en større forståelse for hele prosessen.
I forhold til studiet har det vært fint med litt bakgrunnskunnskaper fra både matte og energi 101, men jeg tenker også at erfaringen fra Entro kan være veldig relevant videre for studiet. Ettersom det foregår en grønn omstilling, vil all erfaring knyttet til energieffektivisering og bærekraft komme godt med. Jeg synes dette temaet er spennende og viktig, og det er absolutt noe jeg kunne tenkt meg å jobbe mer med i løpet av, eller etter endt utdanning.
Å være i praksis dette semesteret har vært veldig lærerikt, og føler at jeg har hatt stort utbytte av dette. Det har vært spennende å lære noe helt nytt som jeg generelt har hatt veldig lite kjennskap til tidligere. Med litt hjelp og gode tilbakemeldinger fra de ansatte har vi blitt mer og mer selvstendig i arbeidet vårt, og det er gøy å se at det vi gjør faktisk bidrar.
Entro som arbeidsplass har vært veldig inkluderende. De flyttet inn i nye lokaler i høst, og i den anledningen ble jeg og Tobias invitert på innflytningsfest. Det var veldig hyggelig å bli invitert, og en fin mulighet til å bli bedre kjent med de ansatte i en annen setting enn bare jobb.
Alt i alt, veldig fornøyd med praksisoppholdet og tar med meg erfaringene og kunnskapen videre i studieløpet.
– Charlotte