Vilvite – Magnus Rein

Hei, Dette semesteret skal jeg være på Vilvite. For de som ikke vet, er Vilvite et av Nordens mest besøkte vitensentre. Vilvite har offentlige og private (lokale) eiere. Disse, sammen med sponsorene bidrar til Driften av Vilvite. Det har gjort at Vilvite sin utstilling har kunnet blitt ganske stor. I denne utstillingen er det mange interaktive installasjoner knyttet til Kropp og helse, Kloden og klima, Energi, Hav og vann, og Informatikk. Målet er å lære, samt å skape glede for realfag. De fleste instillasjonene knyttet til energi har vært her siden åpningen i 2007. Da var det ikke like mye fokus på den grønne omstillingen som det er nå for tiden. Vilvite er derfor i gang med prosjektet «Bærekraft 2» som skal bytte ut deler av den originale utsilingen om energi. Det er i denne forbindelsen Vilvite har tatt in praksisstudenter gjennom flere semester, og dette semesteret har jeg vært så heldig at jeg har fått være med.
En av teknologiene som Vilvite har lys til å ha en installasjon om er solceller. Denne installasjonen har ikke vært utviklet, så jeg fikk ansvar for å prøve å finne ut hva en god installasjon om solceller kan bestå av. For å utvikle installasjoner bruker Vilvite 2 teknikker. Nemlig Design Tinking og Logic Model. Et viktig konsept i Design Thinking er å teste det «produktet» som du prøver å utvikle på målgruppen din. Derfor skal jeg snart være med på en kveld der vi ha invitert en del elever som går på videregående. Til denne kvelden skal jeg bli ferdig å lage 3 enkle prototyper, av de ideene jeg har til mulige installasjoner. På selve kvelden skal jeg vise prototypene frem til noen av elevene, og så spørre en del spørsmål om hva de synes om de ulike ideene. Denne kunnskapen skal da være med når vi skal videre bestemme hvilke, om noen, av ideene mine som vi skal videreutvikles til å bli en fullverdig interaktiv og utforskende instillasjon.
Jeg ble veldig godt tatt imot, og det virker som Vilvite er veldig fleksible med når jeg jobber. Jeg opplever det som et veldig godt arbeidsmiljø, og jeg har det skikkelig gøy flere ganger så lang denne høsten. Uansett hvem jeg blir sittende ved siden av i lunsjen føler jeg at det alltid blir en interessant samtale med dem.
Hvis noen av dere som leser dette, leser fordi dere nå skal velge hvilke arbeidsplasser dere skal i praksis i, vil jeg på det høyest anbefale Vilvite.