OneSubsea – Ingeborg Fossdal

Hei jeg heter Ingeborg og dette er mitt første blogginnlegg om praksisutplaseringen hos Schlumbergerselskapet OneSubsea i forbindelse med faget ENERGI240. OneSubsea har tatt imot 4 studenter fra energi, meg, Berthine, Håvard, og Simen. De har vært veldig fleksible med tanke på hva vi selv vil jobbe med mens vi er på praksis, derfor jobber Simen innenfor en annen avdeling enn oss andre. Kontoret holder til på Sandsli, ca 20minutter fra bykjernen, så det har vært lett å komme seg på «jobb» 🙂
Vi har blitt tatt godt i mot av de ansatte, og de har gitt et bra inntrykk av bedriften. I starten holdt de noen presentasjoner for oss om hva bedriften arbeider med, og noen av prosjektene de holder på med. OneSubsea leverer integrerte løsninger, produkter, systemer og tjenester for det undersjøiske olje-og gassmarkedet over hele verden.
Bedriften har ulike QUEST tester som alle nye ansatte må ta, dette er tester for alt mulig fra håndtering av mental helse og stress, til hvilke ansvar man har som ansatt i OneSubsea. Dette har vært tidkrevende, men i et så stort selskap er det nok bare en selvfølge at man må igjennom en del opplæring først. Jeg syntes det har vært nyttig å ha fått et innblikk i hvordan oppstarten i bedriften er for nye ansatte.
Det første prosjektet vi jobbet med var å oppdatere et dokument. De har byttet barrierefluid på et prosjekt, og dermed måtte ulike beregninger oppdateres. Jeg syntes dette var vanskelig, det var mye å sette seg inn i siden det er mye jeg aldri har jobbet med før. Det er derfor veldig kjekt at jeg jobber sammen med Berthine og Håvard, på denne måten kan vi hjelpe hverandre, og det er beroligende å vite at det er flere som skjønner like lite som meg til tider. I tillegg har vi fått mye god hjelp av de ansatte, det har vært lett å spørre om hjelp.
Nå holder vi på med et nytt prosjekt. Vi skal utvide en database som tidligere sommerstudenter har begynt på før oss. Databasen inneholder prosjekter som OneSubsea håndterer, og skal fungere som en søkemotor for å finne informasjon om disse prosjektene. Siden de tidligere studentene lagde hele databasen fra bunn hadde de ikke tid til å legge inn alle prosjektene, der kommer arbeidet våres inn.
I tillegg har vi spurt om vi kan få delta i møter for å få et innblikk i hvordan det fungerer, og hva som blir diskutert. Det har de vert åpne for, og vi har tatt del i et avdelingsmøte.
Det har vært snakk om at vi senere skal få dra ut til Horsøy hvor de har et produksjons-og testanlegg. Det tror jeg blir veldig kjekt, og jeg gleder meg veldig!
-Ingeborg