Om i Morgen – Renate Skråmestø

Velkommen nysgjerrige leser!
Nå skal jeg fortelle deg om min reise som praksisstudent hos stiftelsen om i morgen, som startet med en e-post. Der sto det at jeg hadde fått praksisplass hos om i morgen, og skulle ringe for å få en introduksjon til stiftelsen. Jeg må ærlig innrømme at jeg hadde lite kjennskap til stiftelsen fra før, så der satt jeg i telefonen med min nye kollega og hadde mange spørsmål. Nå skal jeg besvare disse spørsmålene med hva jeg har lært og fortelle litt om hva jeg har gjort så langt.
Hvem er om i morgen?
Om i morgen er en samling av fantastiske studenter som ønsker å sette søkelys på vår felles klima- og energifremtid. Her jobber de fleste frivillig for å samle akademia, næringslivet og politikken, for å gi deg og alle andre muligheter til å bli engasjert, inspirert og ikke minst løsningsorientert.
Hva gjør egentlig om i morgen?
Svaret ligger i navnet! Slagordet til om i morgen er «vi må snakke om i morgen», og hva betyr det? Jo, det er klimakrisen og dens løsninger som er viktig å snakke om, nettopp for at vi og alle etter oss skal kunne ha en i morgen.
Men hvordan i alle dager får om i morgen folk til å prate sammen om klimakrisen?
Her kommer det geniale! De arrangerer hvert år en stor gratis konferanse i Bergen som er åpen for alle. Her samler de forskere, professorer, ingeniører, advokater, influensere, politikere, økonomer og bedrifter, og alle har et mål, «å snakke om i morgen». Med andre ord tar stiftelsen for seg alle aspekter av klimakrisen for å fenge alle ører, men også for å vise at det er et samarbeid mellom hver enkelt av oss som må til for at vi skal klare å løse krisen.
Jeg var så heldig som fikk være med bak kulissene til denne konferansen. Her fikk jeg møte og prate med mange av innlederne som klima- og miljøminister Espen Barth Eide, influenseren Karen Elene Thorsen, også kjent som @fattig.student på instagram, og mange andre viktige stemmer innenfor bærekraft og klima. Det var utrolig kjekt å se hvordan frivillige studenter sammen i en stiftelse kan få til noe så stort!
Hvordan skal jeg som student knytte dette til energistudiet?
Her er det som kult! Jeg og min medpraksisstudent skal arrangere en nedskalert om-i-morgen-konferanse for studenter med bare bedrifter. Her skal vi på samme måte snakke om i morgen, men med hovedfokus på morgendagens arbeidsplasser som er relevant for studenter med fag innenfor teknologi og bærekraft.
Nå er vi fortsatt i planleggingsfasen av bedriftskvelden, så det blir utrolig spennende å se hvordan denne formes med tiden! Jeg kan ikke dele så mye om hvilke bedrifter vi har invitert enda, men det jeg kan si er at bedriftskvelden tar plass i Grieghallen 2. februar 2023. Sett det av i kalenderen, så håper vi og resten fra om i morgen å se deg der!
Snakkes igjen snart!